Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. maj 2020

Lille alantskjoldbille (Pilemostoma fastuosum), Fænologi og udbredelse.

Fænologi og udbredelse af lille alantskjoldbille (Pilemostoma fastuosum).

Jeg blev nysgerrig på om man kan finde lille alantskjoldbille (Pilemostoma fastuosum) på denne årstid, da jeg på store bededag og weekenden derefter (8.-10. maj), tager til Lolland/Falster for at kratluske. Derfor vil jeg gerne finde ud af om det adulte individ af lille alantskjoldbille (Pilemostoma fastuosum) er fremme nu? I DF db.31 skriver de følgende: "juli, august" ((www.biodiversitylibrary.org...1up (Side 278, 5. sidste linje.))

Jeg googlede derfor "Pilemostoma fastuosum". Her blev jeg henvist til UK beetles, hvor der står følgende om arten: "Adults occur year-round, they become active early in the year and peak in abundance in May and June, they prefer open situations such as grassland and wooded margins, especially in calcareous regions and often occur on hillsides exposed to the sun but they might also be found in wetlands and disturbed wasteland and road verges." ((www.ukbeetles.co.uk/pilemostoma-fastuosum (6.-10. linje.))

Jeg regner derfor med at den kan træffes hele året rundt, og at adulte individer især er aktive i maj-juni?

Og er fænologien cirka den samme hos stor alantskjoldbille (Cassida murraea)?

Det var lidt om fænologi. Nu til udbredelsen.

Der står følgende i DF bd.31: "Hidtil herhjemme kum funden på Falster (Dillet, Bøtø og Gedser) samt paa Flatø, paa Soløje-Alant (Inula britannica), oftest i selskab med Cassida murraea og hemisphaerica."

Er det evt. realistisk at genfinde den på Falster, eller har der allerede været adskillige eftersøgninger i gang af arten på de tidligere kendte lokaliteter?

Mvh. Magnus.

De senest indberettede arter i Naturbasen: