Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

mette kiilerich
Sten art (Læst 265 gange) Postet d. 04-05-20 kl. 14:41
Jeg har fundet denne sten. Er der nogen herinde der ved hvilken? Kan det være en Kondrit? Den måler 5 cm og vejer 30 g. Den er let udenpå og lidt tungere indeni.

Sten art (Jeg har fundet denne sten. Er der nogen herinde der ved hvilken? Kan det være en Kondrit? Den måler )
mette kiilerich har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jakob Sørensen
#1 Kommentar postet d. 07-05-20 kl. 22:55. Emne: Sten art
Hej Mette

Den ser godt nok spændende ud. Jeg har absolut ingen bud på, hvad det kan være. Lige med den her vil jeg foreslå dig at smutte forbi Geologisk Museum i København (eller skrive til dem med billeder af stenen). De er ret skarpe til det med meteoritter. Måske er det en Kondrit ja, men jeg ved personligt ikke meget om den slags. En anden mulighed er slagge.

Skriv gerne herinde igen, hvis du får svar på den andetsteds. Vil gerne vide hvad det er. :D

Dbh Jakob

Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#2 Svar postet d. 11-05-20 kl. 20:23. Emne: Sten art
Meget spændende sten, der ser ud som om den har en smelteskorpe. Er den magnetisk? Det er altid en et godt sted at starte, selv om der også findes magnetiske mørke bjergarter blandt de ledeblokke, vi kan finde på stranden.

Hvis skorpen er skrøbelig, tyder det mere på menneskeskabt slagge.

En tredie mulighed er at det kan være et stykke impaktit fra et meteorkrater i Skandinavien. Se evt. bogen Sten fra astroblemer af Claus Kragh-Müller.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator