Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Kartoffelskimmel? (Læst 88 gange) Postet d. 05-05-20 kl. 23:24
Indtil videre er ovenstående det bedste bud på hvad der var i en økologisk dansk kartoffel som vi havde kogt d. 23. marts i år, men der er en række ting som ikke passer: Ingen andre kartofler i posen havde problemet og den sorte plet var meget sort, ikke brunlig, og kun placeret i midten, næsten med en udgang derfra. Kan kartoffelskimmel afvises?

Først billede viser den store del skåret over, mens den lille del endnu er på:

Mvh Brian.

Kartoffelskimmel? (Indtil videre er ovenstående det bedste bud på hvad der var i en økologisk dansk kartoffel som vi ha)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 574)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 05-05-20 kl. 23:25. Emne: Kartoffelskimmel?
På dette billede er den store del samlet igen og den lille del lagt ned:

Mvh Brian.

Kartoffelskimmel? (På dette billede er den store del samlet igen og den lille del lagt ned:

Mvh Brian.)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 546)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(645)
#2 Svar postet d. 06-05-20 kl. 07:56. Emne: Kartoffelskimmel?
Jeg har (desværre) stor erfaring med kartoffelskimmel, Brian.

Og kan med sikkerhed sige, at det IKKE er kartoffelskimmel, der forårsager dette.

Fra sidste års avl har jeg en del, der har" dette".... som jeg ikke kan gi´ et bud på...en larve ??? eller ??

-men kartoffelskimmel er det ikke.

Kartoffelskimmel er en svamp og angribes en knold, vil det være synligt gennem hele knolden som noget "blygråt"...

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 06-05-20 kl. 08:00. Emne: Kartoffelskimmel?
og farven på ydersiden . Indeni skulle være "brunligt" , som ses på linket

Ude i marken ses angrebet først i bladspidserne, der bliver sorte...og så er klokken slået....

-nu går det slag i slag og i fugtigt vejr spredes skimmelen meget hurtigt med sluttelig total nedvisning...

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 06-05-20 kl. 08:24. Emne: Kartoffelskimmel?
- det er tidlig morgen, så her mere...pø om pø...

Hvis de visne planter får lov at stå, vil regn forårsage, at svampesporerne regner ned til knoldene

- og de som er angrebet er til skraldespanden....

-------jeg kunne ha´ skrevet meget mere om forædling af sorter, der er mindre modtagelige osv...

De gamle sorter som Bintje, Aspargeskartofler er MEGET modtagelige for kartoffelskimmel..

-jeg har oplevet at kassere halvdelen af Aspargesk....

- se linket HER

I galleriet mangler billede af en overskåret skimlet knold. Det rådes der bod på efter sommeren..

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 08-05-20 kl. 23:36. Emne: Kartoffelskimmel?
Hej Per.

Tak for dit gode svar, og desværre gode erfaringer med kartoffelskimmel, men så kan den da udelukkes. Jeg vil prøve at søge videre i insekternes verden.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator