Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johnny Madsen
Kan det være andet end en Løje? (Læst 375 gange) Postet d. 10-05-20 kl. 11:47
Set nu i en lavvandet kanal i Holmegårds Mose. Anslået størrelse: 10-15 cm. Var alene.

Kan det være andet end en Løje? (Set nu i en lavvandet kanal i Holmegårds Mose. Anslået størrelse: 10-15 cm. Var alene.)
Foto: Johnny Madsen
Klik på billedet for original størrelse (900 x 382)
Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(94)
#1 Svar postet d. 13-05-20 kl. 15:31. Emne: Kan det være andet end en Løje?
Hej Johnny.

Ja, umiddelbart ser jeg det som om at munden er pegende ned i stedet for løjens karakteristiske underbid.

Rygfinnens placering samt det ledt udstående øjne og tilsyneladende høje ryg, giver mig mere indtryk af en Brasen.

Besvar | Kommentér

Johnny Madsen
#2 Kommentar postet d. 13-05-20 kl. 20:49. Emne: Kan det være andet end en Løje?
Hej Sten

Tak for input.

Jeg synes, ikke at ryggen var høj og finderne burde vel også være sorte på en Brasen med mindre ungfisk har lysere finner. Det første jeg tænkte, var gråskalle, men her mangler farve på finner og øje. En strømskalle er måske også en mulighed, men så er der gatfinnen som er ret lang, hvilket jo passer godt på Brasen. Jeg sender lidt flere billeder op.

Mvh. Johnny

Kan det være andet end en Løje? (Hej Sten
Tak for input.
Jeg synes, ikke at ryggen var høj og finderne burde vel også være sorte på)
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 414)
Besvar | Kommentér

Johnny Madsen
#3 Kommentar postet d. 13-05-20 kl. 20:50. Emne: Kan det være andet end en Løje?
et udsnit

Kan det være andet end en Løje? (et udsnit)
Klik på billedet for original størrelse (1258 x 526)
Besvar | Kommentér

Johnny Madsen
#4 Kommentar postet d. 13-05-20 kl. 20:51. Emne: Kan det være andet end en Løje?
et udsnit mere

Kan det være andet end en Løje? (et udsnit mere)
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 430)
Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(94)
#5 Svar postet d. 14-05-20 kl. 21:56. Emne: Kan det være andet end en Løje?
Jeg er nu 100% sikker på brasen eller en hybrid der af.

Hybrider er sjældne, selv om jeg har fanget ihvertfald mindst 3 hybrider hvor brasen har været en del af grundmaterialet.

Eneste anden mulighed jeg ser, er Flire, men jeg savner især den røde/orange finne basis på brystfinner, så den vil jeg alligevel sige klart nej til.

Øjet er meget stort i forhold til hovedet og gatfinnen fin sort/mørk. På de løjer jeg har fanget nogle tusinde af i Gudenåen, har gatfinnen sædvanligvis været fin hvidlig transparent, derfor Brasen frem for løje.

Hverken grå eller rudskalle har det "farveløse" øje, som godt kan minde lidt om strømskallens, men hos strømskallen, er finner svagt rød/orange, igen, derfor brasen.

Så med mindre der er andre detaljer jeg har overset, så vil jeg sige brasen med 100% sikkerhed.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Johnny Madsen
#6 Kommentar postet d. 15-05-20 kl. 10:01. Emne: Kan det være andet end en Løje?
Sakset fra - se linket HER "Små individer af brasen kan forveksles med andre sølvblanke arter af karpefisk, men kendes på at finnerne er farveløse. Det kan dog være svært at adskille flire og brasen, og der er ikke et enkelt kendetegn der let adskiller disse arter."

Så ungfisk af Brasen har ikke sorte finner, og med den gatfinne må vi lande i den boldgade.

Så tak for indsatsen Steen.

Mvh. Johnny

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator