Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

lars larsen
Fundet rede (Læst 182 gange) Postet d. 10-05-20 kl. 15:03
Vil en fugl vende tilbage til en rede hvis den er opdaget?

Jeg fandt en gærdesmutte på vej ud af sin rede imens jeg var 1 meter fra den. Da den så mig fløj den væk.

Vil den komme tilbage når jeg ikke er der eller har jeg skræmt den for meget?

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#1 Svar postet d. 10-05-20 kl. 15:08. Emne: Fundet rede
Nej, hvis reden er i brug, skal den nok komme tilbage

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2184)
#2 Svar postet d. 10-05-20 kl. 15:10. Emne: Fundet rede
Godt du ikke fotograferede den, SÅ havde du fået skæld ud her på siden. ...

Det er faktisk ikke sikkert det er en rede der bliver brugt til udrugning af æg, gærdesmutter bygger flere reder måske op til 7-10 stykker, som bla bliver brugt til overnatning.

Hvis det er den rede der bruges til udrugning du har været for tæt på, kan det da være du har skræmt den væk, men rolig der bliver hurtigt lagt om i en anden rede og du har måske forsinket kuldet et par uger.

Så det går nok, men du må jo se dig lidt bedre for næste gang.

hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#3 Svar postet d. 10-05-20 kl. 15:35. Emne: Fundet rede
Ja, som Palle skriver, har Gærdesmutten flere ekstrareder, det var derfor jeg skrev ´hvis den er i brug´. Jeg har nu aldrig selv oplevet, at fuglene ikke kom tilbage, hvis reden var opdaget af et menneske; men måske det kan ske, hvis det er en ny rede, hvor kuldet endnu ikke er færdiglagt? Ved ødegården i Småland har både Solsort og Grå Fluesnapper haft rede lige over indgangen til huset, og selv om de er blevet skræmt væk masser af gange, når vi gik ud og ind, kom kuldene på vingerne. Og jeg tog oven i købet billeder af den Grå Fluesnapper!!!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator