Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Natur- og miljøpolitik -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels J. Henriksen
Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter (Læst 1312 gange) Postet d. 10-05-20 kl. 18:43
Da jeg ikke har kunnet finde nogen reaktion i forhold til det indførte forbud mod indsamling af 33 arter - og heller ikke har kunnet finde hvilke arter, det drejer sig om, starter jeg denne tråd.

Jeg har kun set et par arter nævnt, hvoraf Ilia er den ene. Denne art er ifølge IUCN ikke truet, og er i lighed med mange af sine slægtninge ikke en art, hvor indsamling af voksne sommerfugle tidligere er vurderet som en trussel, så hvorfor denne art?

JEg kan forstå, at det er afstedkommet af en grotest sag om indfangning af Apollo i Norge, men det er i mine øjne endnu engang den forkerte vej, man går ned af. I stedet for at slå hårdt ned på forbryderne, så lader man alle lide lidt og gør mange til forbrydere, for ikke at tale om, hvem, der skal afgøre, om det er en Iris eller en Ilia?

JEg håber at få nogle svar eller reaktioner her, for jeg ser det som endnu et skridt mod, at naturen er en kulisse, der kun skal ses og ikke røres, og så kan man ellers fortsætte med at gøre levevilkårenen ringere og ringere. Bare indenfor de sidste 30 år, er der her lokalt mistet store arealer af små overdrev, fugtige områder og områder,der simpelthen fik lov at ligge, til sommerhusgrunde, landbrug, nybyggerier og veje, og mens folk melder sig ind i Danmarks Naturfredningsforening, så planerer de deres haver, så de kun indeholder golfbanegræs og eksotiske stauder, og hvis det går højt så planter de en sommerfuglebusk!

Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 08:07. Emne: Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter
Konkretiser, hvad du synes bør gøres. Beskyttelse af levesteder kan alle hurtigt blive enige om, men hvorfor er den gal med indsamlingsforbud?

Er det artsudvalget, du er utilfreds med? Og hvordan skulle de så være?

Kommentér

Inge Nagstrup
#2 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 08:33. Emne: Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter
Info:

Man kan finde listen over arterne i artsfredningbekendtgørelsen, som p.t. er i høring på høringsportalen - se linket HER

Fredningen af sommerfuglene sker på baggrund af et notat som Miljøstyrelsen har bestilt hos Aarhus Universitet (DCE) - se linket HER. Her er der en gennemgang af alle arterne.

Der er mulighed for at komme med bemærkninger til bekendtgørelsen indtil 5. juni

Kommentér

Niels J. Henriksen
#3 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 13:10. Emne: Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter
Poul,- jeg har fået info af Per Stadel Nielsen om, at det slet ikke er vedtaget, som der også nu er blevet skrevet her.

Helt kort, så er indsamlingsforbud på alle arter, der ikke er direkte truet af indsamling, forkert, fordi det kan have den effekt, at der bliver færre, der reelt interesserer sig for sommerfuglenes ve og vel.

Jeg og mange andre har fået vores interesse ved at starte med at indsamle og har så senere slået os på foto. Hvis man skulle gøre noget i forhold til de arter, der kan blive påvirket ved massiv indsamling, så skulle det være at lave en kvote - "limit" - på, hvor mange man må indsamle af en given art.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 13:26. Emne: Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter
Jeg ikke ondt i nogen legemsdel af, at folk indsamler almindelige, ikke truede arter. Bortset fra at det kan friste til at samle også de ualmindelige og mere eller mindre truede. Man kan vel opnå den samme eller bedre effekt med moderne fototeknik?

Kommentér

Niels J. Henriksen
#5 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 16:14. Emne: Forbud mod indsamling af 33 sommerfuglearter
NEj, det er ikke det samme - det kan erstatte det langt hen ad vejen, og er nødt til at gøre det, når vi taler om truede arter, men der mangler en dimension - jeg tror ikke det kan forklares. Det ligesom med jagt.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator