Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

lisa hauge
Vendehals (Læst 283 gange) Postet d. 10-05-20 kl. 21:57
Hej.

Jeg oplevede i dag at se en fugl jeg aldrig har set før....nåede desværre ikke at fotografere den.

Men jeg er ikke i tvivl om, at det var en vendehals.....med den meget tydelige sorte rygstribe og tværgående striber pa halen.

Er der nogen der ved om de yngler her i nærheden af Nyborg på Fyn ?

Kan læse mig til, at der ikke er mange ynglende par i Danmark. .

Lisa.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#1 Svar postet d. 10-05-20 kl. 22:02. Emne: Vendehals
Vendehals er en sjælden ynglefugl på Fyn, men der kommer jo også fugle på træk gennem hele landet, det kulminerer her først i maj.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

lisa hauge
#2 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 07:50. Emne: Vendehals
Kan bare håbe de finder til Fyn....var meget sød og sjov at kigge på.

Den sad to gange i vores fugletræ, så havde fin udsigt til den oppe fra førstesalen.

Tak for svar.

Besvar | Kommentér

Eva Jensen
#3 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 19:47. Emne: Vendehals
Vi så også en vendehals her I Gilleleje for godt 14 dage siden, ville have indrapporteret den på DOF-basen, men er ikke bruger og fik det ikke til med oprettelsen.

Jeg mener, det var ca. 26. april, i hvert fald ved 18-tiden, hvor den mæskede sig med vores myrer i terrassen.

Vi har ikke set den siden, så den har bare fourageret på rejsen videre.

Jeg har ikke set den noteret i DOF-observationerne på Gilbjerg, men den kan jo også sagtens være fløjet en anden vej nordpå.

Der var én også for et par år siden, helt på samme måde, henad aften, hyggede sig med myretuerne, før vi kom til at skræmme den bag stuevinduet.

Meget flot mønstret fugl med flot brun grundfarve på ryggen. Rigtig spændende.

Med venlig hilsen Eva Jensen

Besvar | Kommentér

lisa hauge
#4 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 20:20. Emne: Vendehals
Den jeg så, kom om morgenen sad i træet og studerede omgivelserne.

Men håber som sagt, at de kunne finde på at yngle her på Fyn engang.

Lisa.

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(690)
#5 Svar postet d. 11-05-20 kl. 20:50. Emne: Vendehals
Hej, begge beskrivelser passer superfint på Vendehals. Den holder ofte til på på lidt forstyrret/kortgræsset jord, gerne med lidt kvas og ofte i nærheden af fyr. Man ser den sjældent før man skræmmer den op, men den flyver heldigvis sjældent så langt, så man kan nyde den når den sidder og spiller usynlig på en gren. Efter min mening den fedeste fugl i Danmark.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator