Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
Hvilken lav sammen med Diploicia canescens grå støvrosetlav (Læst 283 gange) Postet d. 11-05-20 kl. 11:51
På et kirkegårdsbesøg i går, stødte jeg på disse to lav på en cement fuge mellem tegl.

Den hvide har jeg bestemt til Diploicia canescens grå støvrosetlav med den hvide pruinøse lobede rand, sterile flade og K-.

Den mørke lav som sidder under, fik jeg ikke set nærmere på derude og tog heller ikke hverken spot test eller belæg.Kan det være en landkortlav/Rhizocarpon eller er der en af jer som har et bud?

Hvilken lav sammen med Diploicia canescens grå støvrosetlav (På et kirkegårdsbesøg i går, stødte jeg på disse to lav på en cement fuge mellem tegl.

Den hvide )
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 539)
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#1 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 12:43. Emne: Hvilken lav sammen med Diploicia canescens grå støvrosetlav
Hej Tom,

Det er ikke helt nemt at se, men jeg tror den brune lav må være en Verrucaria - formentlig V. nigrescens. Den hvide er jeg ikke helt overbevist om er D. canescens. Har du overvejet Caloplaca teicholyta?

-Jonas

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#2 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 15:27. Emne: Hvilken lav sammen med Diploicia canescens grå støvrosetlav
Tak for dit bud på den hvide. Jeg er sikker på at du har ret i Grå Orangelav/Caloplaca teicholyta. Så den ombestemmer jeg på svampeatlas og du er velkommen til at validere.

Det kan godt være at det er en vortelav. Jeg tror ikke det er V. nigrescens, men når jeg læser beskrivelsen af V. fusconigrescens, så er den tæt på

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#3 Kommentar postet d. 13-05-20 kl. 16:29. Emne: Hvilken lav sammen med Diploicia canescens grå støvrosetlav
Hej Jonas. Du har svaret med en kommentar og ikke en bestemmelse. Derfor kan jeg ikke lukke tråden selv om der ikke ser ud til at komme andre forslag.

Vil du svare så vi kan få den lukket

Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen

Svaraktivitet:

(164)
#4 Svar postet d. 13-05-20 kl. 17:40. Emne: Hvilken lav sammen med Diploicia canescens grå støvrosetlav
Naturligvis

-Jonas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator