Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tommy Dalnæs
Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød? (Læst 443 gange) Postet d. 11-05-20 kl. 19:45
Trunderup, Midtfyn 11-05-2020.

Til daglig hele året rundt, kommer der en eller to røde glenter ind over matriklen. Her til aften skyndte jeg mig at fotografere denne her glente, som jeg antager ikke er en rød glente - men en sort glente?

Den har ikke kløftet hale, den har en mørk/sort underside og den flugt var meget musvågeagtig og ikke som den røde glentes og så kaldte den hele tiden - 2 lange skrig med 2 korte "pip" til sidst.

Desuden har der holdt en sort glente til i området hen over vinteren - den overnattede hver aften nær matriklen sammen med 25-30 røde glenter...sååee måske har jeg været heldig at se en sort glente?

Men igen måske tager jeg helt fejl og der er måske bare tale om ønsketænkning?

Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød? (Trunderup, Midtfyn 11-05-2020.

Til daglig hele året rundt, kommer der en eller to røde glenter in)
Foto: Tommy Bjarne Dalnæs
Besvar | Kommentér

Tommy Dalnæs
#1 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 19:47. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Et foto mere, hvor det ses bedre?

Fuglen var lidt højt oppe inden jeg fik bakset kameraet frem!

Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød? (Et foto mere, hvor det ses bedre?

Fuglen var lidt højt oppe inden jeg fik bakset kameraet frem!)
Foto: Tommy Bjarne Dalnæs
Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2184)
#2 Svar postet d. 11-05-20 kl. 19:48. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Nej, hvis du samler den meget lange hale vil du få en tydelig kile.

Rød Glente.

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Philip Elbek
#3 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 19:51. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Fuglen er ikke en sort glente men en rød glente. Manglen på kløftet hale kommer af at halen er spredt helt ud.

De slanke vinger med et knæk i hånden samt meget lyst felt i hånden er et kendetegn for rød glente. Det grå hoved tydelig afskåret fra varmere krop er også meget godt for rød.

Besvar | Kommentér

Philip Elbek
#4 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 19:51. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Fuglen er ikke en sort glente men en rød glente. Manglen på kløftet hale kommer af at halen er spredt helt ud.

De slanke vinger med et knæk i hånden samt meget lyst felt i hånden er et kendetegn for rød glente. Det grå hoved tydelig afskåret fra varmere krop er også meget godt for rød.

Besvar | Kommentér

Philip Elbek
#5 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 19:51. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#6 Svar postet d. 11-05-20 kl. 20:20. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Jo, Sangdrossel er korrekt med de pletter.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tommy Dalnæs
#7 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 20:22. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Hey...tror det er en forkert postering?

Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#8 Kommentar postet d. 11-05-20 kl. 20:23. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Mon ikke det er en Rød Sangdrossel??

Vh, BL

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#9 Svar postet d. 11-05-20 kl. 20:23. Emne: Er det ikke en Sort Glente og ikke en rød?
Vist på tide med en opdateret hjemmeside, det var det her jeg havde skrevet, men det kunne systemet ikke håndtere:

Et lidt drilsk billede, fordi fuglen tilsyneladende har 6 synlige fingre, som netop er et af kendetegnene for Sort Glente. Men det må skyldes at den er i fældning, så dens inderste ´6.finger´ ellers ikke ville stikke frem som nu. For jeg er enig i, at fuglen ellers ser ud som en Rød Glente, også med det store lyse felt inderst på hånden.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator