Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kåre Fog
LEVENDE BRUNSEGL UNDER STEN I VANDLØB (Læst 125 gange) Postet d. 14-05-20 kl. 17:22
D. 11. maj var jeg på en hyggetur til Lellinge Å i Skovhus Vænge ved Køge.

Jeg tog nogle få sten op af åen for at se hvilke dyr der sad på undersiden af dem. Fandt blandt et par eksemplarer af huesnegl (Ancylus fluviatilis).

Men nok så mærkeligt: Under en af stenene sad på undersiden, blandt mange andre dyr, et eksemplar af en brunsnegl (Arion subfuscus). Den så levende ud. Åndehullet va rlukket. Jeg satte den op på min finger, og efter nogle minutter begyndte den at strække følehornene frem. Så den var altså levende.

Så altså - en fuldt levende landsnegl sad under en sten nede i et strømmende vandløb. Hvordan den kan overleve der, ved jeg ikke; men samme steds lever der jo mange meget iltkrævende vandinsekter, som skal have rigeligt med ilt og får det i det stærkt strømmende, iltrige vand. Så måske giver det ilt nok tila t en landsengl kan optage det igennem huden?

Kommentér

Werner Meng
#1 Kommentar postet d. 21-05-20 kl. 16:15. Emne: LEVENDE BRUNSEGL UNDER STEN I VANDLØB
Man kan også forstille sig at hvis vandet er koldt og tilpas nedkøler sneglen reducerer det dens iltbehov.

M.v.h. Werner

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator