Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rune Larsen
Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose (Læst 1821 gange) Postet d. 08-07-08 kl. 21:51
Så fik jeg hentet jordtungen. Desværre brød et uvejr løs over mosen så billederne er ikke så gode, men de kan vel bruges tros alt!

Denne tråd er en forlængelse af diskussionen på en tidligere: - se linket HER

Og Steen Drozd Lunds flotte foto på tråden: - se linket HER

Mvh Rune

Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose (Så fik jeg hentet jordtungen. Desværre brød et uvejr løs over mosen så billederne er ikke så gode, m)
Foto: Rune Larsen
Kommentér

Rune Larsen
#1 postet d. 08-07-08 kl. 21:52. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Foto 2

Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose (Foto 2)
Kommentér

Rune Larsen
#2 postet d. 08-07-08 kl. 21:53. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Foto 3.

Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose (Foto 3.)
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 postet d. 08-07-08 kl. 23:05. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Tak for indsatsen og de fine fotos Rune! Svampen ser ikke slimet ud og overfladen er glat, hvorved flere muligheder allerede er udeladte, glæder mig til at undersøge dem!

mvh

Torbjørn

Kommentér

Rune Larsen
#4 postet d. 09-07-08 kl. 22:14. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Jeg kan bekræfte, at overfladen ikke på nogen måde virkede slimet. Svampen er i øvrigt på vej med posten. Mvh Rune

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 postet d. 10-07-08 kl. 20:34. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Hej Rune

Materialet kom frem i god stand. Bestemmelsen er OK, der var godt nok kun få modne sporer, men nogle sterile celler (parafyser) i den øvre, opsvulmede del (hvor sporesækkene sidder) passede lige i øjet.

Det er et fint fund, tidligere vist kun kendt fra Burre, og Bagholt moser i Danmark; den skal absolut også indmeldes til - se linket HER, du er velkommen til selv at gøre det, men jeg vil også gerne!

Jeg tørrer materialet, og bevarer det i mit herbarium.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Rune Larsen
#6 postet d. 11-07-08 kl. 01:11. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Godt! så er ID på plads. Du må meget gerne indsende data til - se linket HER - jeg har nok at se til her på hjemmesiden!

Sidste problem er at jeg kan ikke indsætte den i galleriet, idet den mangler på listen.

Mvh Rune

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 postet d. 11-07-08 kl. 07:46. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Det sidste forstår jeg ikke, den er jo oprettet!? . så her må Ole nok på banen!

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#8 postet d. 11-07-08 kl. 08:00. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Jeg foreslår at vi flytter diskussionen i den anden tråd hertil:

- se linket HER

Det er meget interessant Jimmy, meget tyder nemlig på at Klit-jordtunge (Geoglossum arenarium) er knyttet til revling, det er dog ikke en "normal*" mykorrhiza-forbindelse. Men var det umuligt at forestille sig at der kunne være en forbindelse med Hammarbya??

I må meget gerne holde øje med glatte, tørre jordtunger i mosen, om de kun vokser sammen med Hammarbya, eller hvad.

Det kunne jo også være et udtryk for at de begge stiller store krav til miljøet, og at det er grunden til deres sjældenhed.

Jordtungen er rødlistet, men jeg kan ikke huske den foreslåede kategori, og den er ikke offentliggjort endnu.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 11-07-08 kl. 08:08. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Torbjørn, jeg går ud fra, at du indberetter den til Svampefund?

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator