Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder) (Læst 476 gange) Postet d. 09-07-08 kl. 14:29
Kan det være andet end en bleg udgave af Sodfarvet skærmhat?

Hat 15 cm, med anelse af pukkel, meget fint radiærfibret, en anelse mørkere ud mod kanten. Lameller frie, tætte, svagt rosafarvede af sporer. Stok 2½ x 20 cm, glat>let fibret.

Sporer glatte, ellipsoidiske, 2,5 my, cystider takkede.

Den helt lyse farve forvirrer mig noget.

Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder) (Kan det være andet end en bleg udgave af Sodfarvet skærmhat?
Hat 15 cm, med anelse af pukkel, meget)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 09-07-08 kl. 14:30. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Og her er den ovenfra.

Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder) (Og her er den ovenfra.)
Foto: Margaretha Liebmann
Klik på billedet for original størrelse (650 x 488)
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#2 postet d. 09-07-08 kl. 15:03. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Hej Margaretha

Udover værtstræ og lugten ved gennemskæring, så er mere mikroskopi uomgængeligt: Hathuds-struktur, tilstedeværelse af øskenceller eller ej, samt cystidernes udformning, er vigtige karakterer.

Se f.eks. Thomas Læssøes svar på Henrik Mathiassens rapport af en anden hvidlig skærmhat, se - se linket HER, et fund jeg også har stillet mig tvivlende overfor, da han bad om råd i dette forum.

Har du gemt fundet, vil jeg gerne se på det ved lejlighed, dog uden nogen form for garanti, gruppen omkring Sodfarvet skærmhat er vanskelig!

mvh

Torbjørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 09-07-08 kl. 15:10. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Surt, at jeg glemte at skrive substratet! Det var på een af "Jans kævler", disse meget store bøgekævler som stammer fra orkanfaldet 99. De rummer mange spændende ting og sager, det var bl.a. på en af nabokævlerne jeg fandt den Rosa fedtporesvamp idag (Jan fandt den dér og fik kævlerne fredet" i kommunen).

Jeg går omgående igang med hathuden osv. og vender tilbage. Og ellers har jeg gemt svampene til dig, men jeg skal jo prøve selv.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 09-07-08 kl. 16:01. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Torbjørn, nemt er det bestemt ikke!

Hathuden har hyfer med enkelte septa og ingen øskener og jeg tror at det er af den confluente type.

Sporerne er 5x7,5 my, jeg fik ikke regnet om kan jeg se. Lamelhyferne havde enkelte øskener. Kan det være forskel på hathuds- og lamelhyfer i den retning?

Jeg tror ikke at du kan bruge alt dette til noget som helst. Jeg tørrer materiale og glæder mig til oktober.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 postet d. 09-07-08 kl. 16:21. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Nej ikke umiddelbart, men tilstedeværelsen af øskner viser at det ikke er en farvevarietet af Sodfarvet S.

Hvis hyferne i hatten er lange og har en radiær struktur (ses som mere eller mindre paralelle tråde), og cystiderne er tykvæggede, med krogformede ender, så kan det være arten P. pellitus, hvis disse ting er anderledes, så kan det være P. umbrosus var. albus, men det kan ikke udelukkes at sagen er mere indviklet. - Fint at du har tørret materiale!

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 09-07-08 kl. 16:47. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Bleg skærmhat var inde i overvejelserne, men Henriks eks. var mere skællede i midten, det var mine ikke, men det betyder måske ikke så meget. Mine mikr.fund kunne godt tyde på Bleg skærmhat åbenbart.

jeg kan sende friskt materiale til dig i aften, hvis deet kan passe dig?

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 postet d. 09-07-08 kl. 17:06. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
Det vil passe mig bedst hvis du tørrer materialet så jeg kan se det til oktober. Vi har travlt med familiebesøg mm, og bagefter skal vi til at forberede turen til Grønland.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 09-07-08 kl. 17:07. Emne: Skærmhat-hjælp, tak (2 billeder)
OK

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator