Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2020

Skov- eller engpibere?

I dag var jeg så heldig at møde tre pibere på klitheden syd for Rødhus (de var alle ret samarbejdsvillige og lod mig af flere omgange komme tættere og tættere på).

De sidder alle i træer/buske, men det er vel ikke eet tilstrækkeligt kriterie til at det er skovpibere. Jeg har tidligere haft pibere til ID i forum, og her var et af rådene, at pibere med striber der blev svagere/tyndere ned over brystet var skov pibere. Der kommer her først en fugl jeg ud fre det kendetegn mener kan være en skovpiber, dernæst to fugle med kraftigere striber.

Håber jeg kan få en afklaring - gerne med begrundelser, så jeg kan blive bedre til selv at klare ID (Et andet kendetegn for engpibere er lang bagklo. Jeg synes måske at bagkløerne er nogenlunde ens på fuglene).

Altså først formødet skovpiber.

Ole


Foto: Ole Garsdal Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: