Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Claus Holst
Sten økse (Læst 278 gange) Postet d. 21-05-20 kl. 19:10
Nogen der kan fortælle mig om denne stenøkse ?

Sten økse (Nogen der kan fortælle mig om denne stenøkse ?)
Claus Holst har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Mørch

Svaraktivitet:

(125)
#1 Svar postet d. 21-05-20 kl. 23:15. Emne: Sten økse
Det er jeg helt sikker på.

Tillykke med fundet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Claus Holst
#2 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 20:21. Emne: Sten økse
Tak det var helt tilfældigt jeg fandt den

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#3 Svar postet d. 22-05-20 kl. 21:26. Emne: Sten økse
Hej Claus

Som Jan siger, er det bestemt en stenøkse.

Det ligner et strandfund (?), som er lidt slidt af bølger og sand. Med forbehold for slitagen og at man ikke ser øksen fra alle sider:

Det ligner en slebet, såkaldt tyndnakket, økse fra yngre stenalder (groft regnet ca 4.500-5.000 år gammel). I så fald vil tværsnittet set fra siden være en langstrakt oval, hvor øksen er er tykkest omkring midten.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Claus Holst
#4 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 21:45. Emne: Sten økse
Fandt den i jorden da jeg gravede fibernet ned i et sommerhus område vil lige høre om man det er et sjældent fund eller kan man finde flere af sådanne sten fra dengang

Sten økse (Fandt den i jorden da jeg gravede fibernet ned i et sommerhus område:) vil lige høre om man det er e)
Claus Holst har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#5 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 22:40. Emne: Sten økse
Efter det nye foto frafaldes forslaget om en "tyndnakket økse". Men forslaget om perioden yngre stenalder, at øksen ser ud til at være slebet og at der er tegn på, at den har ligget i stranden bibeholdes. (hvordan den så end er havnet, hvor du fandt den er ikke til at sige. Gammel strandbund? nogen har fundet den ved stranden og senere smidt den væk?).

Stenalderredskaber er meget almindelige, men det kræver arbejde eller held at finde dem.

Du skal lede på markerne om efteråret, efter jorden er pløjet/harvet. Naturligvis med behørig tilladelse fra ejeren.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Claus Holst
#6 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 23:14. Emne: Sten økse
Ja det var en gammel strandbund der var fuldt med sten og den lå 30-50cm under jorden så tænker jeg ikke den er smidt der fornylig

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator