Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev (Læst 91 gange) Postet d. 21-05-20 kl. 19:17
Netop som plæneklipperen blev kørt i stilling, spottede jeg en lille, gulblomstret sag i græsset. Den er ganske lille og lav, og kryber tilsyneladende. Den var utvivlsomt gået under rotoren på plæneklipperen, men nu blev der alligevel hensynsfuldt kørt udenom.

Jeg synes mest, at det ligner en Jordbær sp., men er ikke sikker. Hvad kan det være?

Første foto: den 5-tallige, gule blomst med bæger og bibæger/højblade? I baggrunden ses de håndsnitdelte blade.

Troels

Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev (Netop som plæneklipperen blev kørt i stilling, spottede jeg en lille, gulblomstret sag i græsset. De)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#1 Kommentar postet d. 21-05-20 kl. 19:20. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Foto 2: blomst fra siden

Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev (Foto 2: blomst fra siden)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 21-05-20 kl. 19:21. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Foto 3: bladene

Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev (Foto 3: bladene)
Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(461)
#3 Svar postet d. 21-05-20 kl. 19:31. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Måske Krybende Guldjordbær (fra naboen?), Waldsteinia ternata?

Hilsen,

Anne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#4 Kommentar postet d. 21-05-20 kl. 20:00. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Også min første tanke Anne, da vi selv har Krybende Guldjordbær i en beplantning tæt på. Men den art ser helt anderledes ud. Immervæk: godt forslag Anne.

Troels

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#5 Kommentar postet d. 21-05-20 kl. 20:07. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Her et frisk foto af Guldjordbær i blomst. Bemærk den lange blomsterstilk.

Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev (Her et frisk foto af Guldjordbær i blomst. Bemærk den lange blomsterstilk.)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 09:18. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Det er ikke nogen Waldsteinia, men en Duchesnea. - se linket HER

Bemærk det helt specielle bæger med et stort bibæger. Så vidt jeg ved, har vi kun arten Duchesnea indica i Danmark. Den er god til at forvilde og kan naturalisere sig i skovbund.

Desværre har Duchesnea ikke fået sig noget rigtigt slægtsnavn på dansk. Men hele slægtsopdelingen i potentil-afdelingen af rosenfamilen er for øvrigt usikker. Fx er den gammeldags potentil-slægt for tiden delt op i mange forskellige slægter.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#7 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 09:57. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Mange tak Henry!

Jeg har faktisk haft fat i Indisk Prydjordbær, men forkastede denne art, da den tilsyneladende er væsentligt større. Men nu er det jo ikke bare størrelsen, det kommer an på

Ang. diskussionen om slægtsrelationerne:

- se linket HER

Med mindre du ikke vil/kan afvise, at det kan være en artsfælle, må du gerne give mig et svar.

Jeg tør i hvert fald godt indberette den som Indisk Prydjordbær.

Troels

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#8 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 09:59. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Jeg lukker tråden med grønt flag til Anne, som sikkert er enig i, at det er Indisk Prydjordbær.

Troels

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#9 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 10:52. Emne: Potentil/Jordbær sp. fra det hjemlige overdrev
Troels! - Jo, jeg er helt enig. Havde faktisk også haft den i tankerne (som jeg skulle have holdt fast i .

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator