Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Sørensen
Mit barnebarn er HELT vild med insekter! (Læst 169 gange) Postet d. 21-05-20 kl. 22:39
Hej i forum

Mit barnebarn på knap 6 år er utrolig betaget af insekter! Og padder, og alt muligt kryb-og-kravl... og det har han været i "mange" år

Han har nu fået et lille terrarium. Eller - sådan en lille plastkasse med låg med lufthuller. Han ønsker sig brændende at have nogle insekter i den lille kasse. Han er godt klar over, at han ikke kan have dem altid! De skal jo slippes løs igen. Men insekter han kan have i nogle dage og have fornøjelse af at kigge på og "passe". Forældrene bakker fuldt op!

Jeg søger derfor lidt hjælp og gerne flere forslag til, hvilke dyr han kan have deri, og som er nogenlunde lette at holde i nogle dage?

På forhånd tak / mvh Kirsten Sørensen

Besvar | Kommentér

Troels Holm

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 23-05-20 kl. 11:23. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Nu er det ikke så nemt at have voksne, flyvende insekter i et lille terrarium. De vil forsøge at flyve væk, og hvis det ikke lykkes, kommer de let til skade.

Jeg ville anbefale en lille bunke fugtige, visne blade som hjem for nogle bænkebidere, tusindben og en enkelt skolopender. De kan findes under sten og visne blade i haven eller skoven. Der kan også dukke springhaler, snegle og andre sjove ting op.

Et skovbundsterrarium er et lille mini-økosystem, der ikke kræver megen pasning: visne blade og fugtighed.

Næste skridt kan være et lille vandhulsakvarium, hvor man kan holde snegle, vandbiller og insektlarver af mange forskellige slags, som findes i ethvert vandhul. Problemet er at holde vandplanter i live, så der ikke kommer iltmangel. Pas på med vårfluelarverne. De kan rydde al plantevækst på ingen tid. Der er vejledning at finde på nettet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Sørensen
#2 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 12:29. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Hej Troels

TUSIND tak for dit svar! Og sikke en god ide med de andre dyr, du nævner Jeg tror slet ikke, nogen havde tænkt på det der med, at de ville flyve op og komme til skade! Fedt med dine inputs - det sætter jeg virkelig pris på og vil straks lade det gå videre

Jeg synes, det er en god ide at støtte sådan en lille fyr i sin interesse, taget i betragtning at han gennem så lang tid har bevaret den - måske det er noget, der holder for livet, hvem ved

God weekend / Kirsten Sørensen

Besvar | Kommentér

Lars Peter Pedersen
#3 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 14:09. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Den lille naturnørd bør også have sig en lille lup, så han kan studere dyrene lidt bedre.

En Bænkebidder er jo ikke bare en lille sort el. grå tingest, det futter rundt mellem bladene. De har mønstre og flere farvenuancer.

Kan du så også få forældrene (indtil han kan få sit eget kamere) til at tage billeder af dyrene, som han kan studere, når dyrene er sluppet fri igen, vil det jo nok også stimulere hans interesse yderlig.

Bare et par forslag til overvejelse.

Hilsen

LP

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#4 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 14:50. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Alt sammen gode forslag!

Det gælder om at undgå det, en del forældre vil nikke genkendende til og som passende kan kaldes "kanin/hamster/marsvin-nederlaget". Altså situationen, hvor det ender med at være far (eller mor), der overtager pasning af dyrene efter arbejde.

Andre forslag:

1. Jeg holdt selv snegle (dem med hus) da jeg var i den alder. Vinbjergsnegle f.eks. Man kan finde lokaliteter i nærheden ved at søge her på F&N.

2. Frøæg og haletudser der holdes indtil de har udviklet sig til små frøer og derefter genudsættes på fundstedet.

3. (Min og mine ungers favorit): Nogle få sommerfuglelarver (husk det skal være nogle få) som man kan iagtage vokse, forpuppe sig og sidenhen komme ud af puppen som færdig sommerfugl - der efterfølgende slippes fri med det samme. I denne tid burde man let kunne finde larver af almindelige arter på f.eks. Nælde.

PS. Ja, jeg ved godt at Snegle og frøer IKKE er insekter, men det er Bænkebidere, Tusindben og Skolopendre jo heller ikke!

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Kirsten Sørensen
#5 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 16:09. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Lars Peter - du har så evigt ret! Og specielt moren (min datter) kan jeg sagtens se for mig rende rundt med et kamera! Det er før sket, at diverse naturting har fanget hendes interesse

Tak for dit input!

Besvar | Kommentér

Kirsten Sørensen
#6 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 16:12. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Jens - bestemt også rigtig gode forslag De bringes videre!

Og jeg bliver nok nødt til at indrømme, at jeg faktisk SELV godt kunne tænke mig at prøve det med sommerfuglelarverne og -pupperne, skal dog lige have sat mig lidt mere ind i det først...

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(19)
#7 Svar postet d. 23-05-20 kl. 18:17. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Hvis du f.eks. googler

- se linket HER

så får du et væld af links til hvordan man gør, til grej og sågar til hvor man kan købe sommerfuglelarver.

Her er et link til "drynet zipper" en slags net med lynlås, der kan laves om til fantastiske sommerfuglebure. (man skal bare skære/klippe de midterste skillerum ud.) Denne løsning er bedre og billigere end de fleste "sommerfugleopdrætsbure" man kan købe færdige.

- se linket HER

Fordelen ved lynlås-modellen er, at man kan komme til overalt i buret.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Sørensen
#8 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 19:19. Emne: Mit barnebarn er HELT vild med insekter!
Jamen altså! Jeg er jo allerede halvvejs! TAK

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator