Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Ferslev
En sten (Læst 193 gange) Postet d. 22-05-20 kl. 10:50
Jeg fandt denne sten på stranden og synes den er interessant.

Er det noget særligt? Eller er den bare pæn?

Den øverste del ligner kvarts med ret store krystaller. Den nederste del kan jeg ikke umiddelbart bedømme.

En sten (Jeg fandt denne sten på stranden og synes den er interessant.
Er det noget særligt? Eller er den ba)
Mette Ferslev har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mette Ferslev
#1 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 10:51. Emne: En sten
En anden vinkel

En sten (En anden vinkel)
Mette Ferslev har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#2 Svar postet d. 22-05-20 kl. 13:31. Emne: En sten
Hej Mette

Det grå er kalksten, og det lyserøde ovenpå er en anden slags kalk, nemlig mineralet calcit - kalk i krystalform.

Hvis du kigger på krystallerne med en lup, kan du se at de er flade og kantede. Kvartskrystaller ligner små spidse bjerge. Calcit kan have mange forskellige krystalformer, men de mest almindelige at finde i Danmark er de flade og de trådformede (silkespat).

Den lyserøde farve skyldes at calcitten indeholder en lille smule mangan.

Det er en stentype, der er forholdsvis almindelig. Nogle gange ligger calcitten som årer i kalkstenen, og de kan være meget flotte.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator