Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Guldager Sørensen
rødlig perlemorsommerfugl (Læst 81 gange) Postet d. 22-05-20 kl. 17:25
Sidste år observerede jeg en perlemorsommerfugl, som jeg tænkte kunne være en rødlig perlemorsommerfugl. Her i forum blev der givet mange gode forslag til hvad det så kunne være.

I år har jeg set dem igen - og selvom jeg ikke har fået fotodokumentation, så er min tanke, at det godt kunne være en rødlig perlemorsommerfugl.

Er det helt utænkeligt at den kunne være i det store skovområde ved Kludeegen på Sydsjælland?

Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#1 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 17:37. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Kunne det ikke evt. tænkes at være okkergul pletvinge. Det er godt nok svært uden fotos?

Besvar | Kommentér

Lars Guldager Sørensen
#2 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 17:46. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Det er ikke okkergul pletvinge.

Min tanke er mere - om der er noget der skulle tale for at der er rødlig perlemorsommerfugl der. Den er tidligere observeret i skovene omkring Faxe og Rønnede, som er tæt på Leestrupskoven.

Eller om det er sikkert at det er noget andet jeg har set

Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(9112)
#3 Svar postet d. 22-05-20 kl. 18:16. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Mange forveksler Sømplet, A. tau, der flyver i lyse bøgeskove meget talrigt lige nu med perlemorsommerfugle. Sandsynligheden for Rødlig Perlemorsommerfugl eller Brunlig Perlemorsommerfugl er meget ringe, da arterne er gået slemt tilbage i skove måske især i/på Sydsjælland.

Besvar | Kommentér

Lars Guldager Sørensen
#4 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 18:36. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Det kunne bestemt være en mulighed, at det er en sømplet. Brunlig perlemorsommerfugl har vi mange af på disse kanter, så den kender jeg godt. Jeg synes min obs lignede den, men det var en hurtig flugt ind mellem stammerne.

Besvar | Kommentér

Nicolai Poulsen

Svaraktivitet:

(4)
#5 Svar postet d. 22-05-20 kl. 18:58. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Jeg tænker også Sømplet. Er selv blevet snydt i Bjernede Storskov, som ligger en spytklat fra Store Bøgeskov v. Ringsted hvor B. euphrosyne er kendt fra. Jeg fik slæbt Lars Andersen og to andre med ud for at eftersøge den på stedet, uden held. Det eneste jeg nogensinde siden har set flyve i B. Storskov, som tilnærmelsesvis kan forveksles med B. Euphrosyne har været Sømplet. Og det på trods af at skoven passer glimrende til Rødlig Perlemorsommerfugl, både hvad angår lysninger, værtsplante og foderplanten, Krybende Læbeløs.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bjarne Haas

Svaraktivitet:

(86)
#6 Svar postet d. 22-05-20 kl. 19:59. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Hurtig flugt tyder også på Sømplet

Hilsen Bjarne

Besvar | Kommentér

Bjarne Haas

Svaraktivitet:

(86)
#7 Svar postet d. 22-05-20 kl. 19:59. Emne: rødlig perlemorsommerfugl
Hurtig flugt tyder også på Sømplet

Hilsen Bjarne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator