Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Hvilken larve på Tjørn? (Læst 37 gange) Postet d. 23-05-20 kl. 18:57
Beklager på forhånd at jeg render sig sådan på porten, Kjeld

Denne er fundet på Hvidtjørn ved Keldskov, Lolland 21/5. Det nærmeste jeg kunne komme ved googling var Allophyes oxyacanthae, men den matcher ikke helt beskrivelsen i larvebogen, bl.a. er hovedet ikke rødt. Er det noget andet?

med venlig hilsen

Morten

Hvilken larve på Tjørn? (Beklager på forhånd at jeg render sig sådan på porten, Kjeld:-)
Denne er fundet på Hvidtjørn ved Ke)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 587)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 18:58. Emne: Hvilken larve på Tjørn?
Billede 2

Hvilken larve på Tjørn? (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 548)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 18:59. Emne: Hvilken larve på Tjørn?
Og undersiden med en bemærkelsesværdig grønlig stribe

Hvilken larve på Tjørn? (Og undersiden med en bemærkelsesværdig grønlig stribe)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 590)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8638)
#3 Svar postet d. 23-05-20 kl. 19:15. Emne: Hvilken larve på Tjørn?
Hej Morten

Hvis du nu kikker hen til Hovedenden, så er der noget "sært". Der er på en måde 2 hoveder, et lille og et stort (som sidder fast med kroppen). Den er i hudskifte og er ved at afkaste hovedskallen, som trækker sig sammen til ca ½ str.

I den periode er alting ofte mere blegt, inkl. "det nye hoved", som ret tit er næsten plastikhvidt. Det eneste, der er markant på det, er øje-facetterne (stemmata), som har deres kommende farve.

Derfor er det alligevel en Tjørneugle - men blot med blegt hoved pga ovenstående

Og jeg er så til gengæld lidt misundelig, da den er umulig at opdrive i nærmiljøet. Jeg har også kikket inde i det mere "centrale Jylland" - uden held.

venlig hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 19:44. Emne: Hvilken larve på Tjørn?
Mange tak for den grundige forklaring, Kjeld...jeg havde siddet og set mig sur på det besynderlige "dobbelte" hoved.

Dyret er hjembragt og jeg kan sørge for mere glorværdigein natura-billeder, hvis du har brug for det (selvom dem du har i bogen nu ser ret så fantastiske ud).

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator