Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. marts 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemette N. Jensen
Strandengen skyllet bort og ingen sommerfugle (Læst 353 gange) Postet d. 25-05-20 kl. 18:46
Jeg er trist over naturens tilstand her-

strandengen er skyllet bort af alle de oversvømmelser der har været ....

Og ingen Vilde planter udover Kørvel

dermed heller ingen sommefugle og målere -...

Hvad pokker gør man?

Hilsen Annemette

Kommentér

Nils Grøngaard
#1 Kommentar postet d. 25-05-20 kl. 19:09. Emne: Strandengen skyllet bort og ingen sommerfugle
Hvilket område taler du om?

Nils

Kommentér

Annemette N. Jensen
#2 Kommentar postet d. 25-05-20 kl. 20:15. Emne: Strandengen skyllet bort og ingen sommerfugle
Mølholm Aalborg

Kommentér

Annemette N. Jensen
#3 Kommentar postet d. 25-05-20 kl. 20:15. Emne: Strandengen skyllet bort og ingen sommerfugle

Tak for respons

Kommentér

Nils Grøngaard
#4 Kommentar postet d. 25-05-20 kl. 23:46. Emne: Strandengen skyllet bort og ingen sommerfugle
Jeg kender desværre ikke området, så kan næppe bidrage med meget som du ikke selv kan tænke dig til. Men det er klart at vi i DK har et ekstra stort problem når naturen opfører sig dynamisk (evt. som følge af menneskelig destabilisering), simpelthen fordi vi udnytter vores land så intensivt at der nærmest holdes regnskab med hver kvadratmeter. Der skal derfor ofte kun lidt til, før værdier - enten de nu er naturmæssige eller økonomiske - går tabt.

Alle vi der kæmper for at der skal være plads til natur må følgelig være på vagt og insistere på eksisterende naturområder beskyttes, samtidig med at naturkvaliteten andre steder fremmes. Ikke mindst det sidste er en kæphest for mig, sikkert farvet af mit københavnske udgangspunkt. De fine pletter i mit "home range" fordeler sig groft sagt på beskyttet natur og selvgroede "perler", som dog ofte lever på lånt tid. Ja, og så er der heldigvis enkelte gode eksempler på målrettet arbejde for at fremme biodiversiteten, men de er få og ofte små og udsatte for udefrakommende forandringer.

I den forbindelse kan det virkelig undre, at så mange haver, vejkanter, virksomheders/institutioners udearealer, etc. er så skrækkeligt stereotype som de er. Der er givetvis mange årsager, men en grund er, at der - hvor gerne man end ville tro noget andet - stadig findes (landskabs?)arkitekter, der synes at det er super grønt at plante efeu opad en spunsvæg, som det for nogle år siden skete på en tidligere vældigt fin baneskråning nær mig.

Der er kort sagt meget at kæmpe for, men selvfølgelig også heldigvis mange gode tiltag og ildsjæle, der (som du) rejser debat, tænker nyt eller evt. simpelthen går i gang.

Nils

Kommentér

Annemette N. Jensen
#5 Kommentar postet d. 26-05-20 kl. 12:51. Emne: Strandengen skyllet bort og ingen sommerfugle
Kære Nils

Tusinde Tak for dine tanker og erfaringer!.

Jeg havde skrevet en længere tekst,men den kunne jeg ikke få sendt og vupti var den forsvundet ...

Vender tilbage -

Mange hilsener

Annemette

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator