Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Hass
hvilken poresvamp fra Dyrehaven? (Læst 143 gange) Postet d. 27-05-20 kl. 15:36
Jeg havde egentlig overbevist mig selv om at der ege-labyrintsvamp, men så mener svamperoboten på atlas at det er birke-læderporesvamp ... og nu er jeg i tvivl. Jeg gætter på den voksede på en egestamme (uden bark) baseret på at der ellers kun voksede eg i nærheden. Hvad siger i?

hvilken poresvamp fra Dyrehaven? (Jeg havde egentlig overbevist mig selv om at der ege-labyrintsvamp, men så mener svamperoboten på at)
Mathias Hass har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 502)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 27-05-20 kl. 15:37. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?

hvilken poresvamp fra Dyrehaven? (#2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3197)
#2 Svar postet d. 28-05-20 kl. 10:33. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Jeg vil sige Birke-Læderporesvamp. Væggene er meget tykkere hos Ege-Labyrintsvamp.

Ole

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 02-06-20 kl. 19:37. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Nå, men der vist ege-labyrintsvamp, omend lidt tyndkødet. Den er i hvert fald bestemt som så på svampeatlas af Torbjørn Borgen.

Poresvampe er lidt en ny ting for mig, og jeg synes de er svære, selv de mest almindelige kan se ud på 117 forskellige måder, så jeg er næsten altid i tvivl. Men hvad gør man ikke når der ikke er nogen rørhatte og man er blevet mycoman

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#4 Svar postet d. 02-06-20 kl. 19:44. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Jeg har vurderet den til Ege-Labyrintsvamp på atlas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#5 Svar postet d. 02-06-20 kl. 19:44. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Jeg har vurderet den til Ege-Labyrintsvamp på atlas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#6 Kommentar postet d. 02-06-20 kl. 20:51. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Takker for vurderingen, så fik jeg løst det mysterium

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#7 Kommentar postet d. 04-06-20 kl. 18:03. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Der er heldigvis god enighed om Egelabyrinten, og jeg kan vise Birkelæderporesvampen til sammenligning. Den har meget tynde lameller (som måske kaldes gaffeldelte ribber).

Den er 15 cm diameter, og cirkelrund fordi den voksede ovenpå en birkestub. Fra november 2019.

Vh Peder

hvilken poresvamp fra Dyrehaven? (Der er heldigvis god enighed om Egelabyrinten, og jeg kan vise Birkelæderporesvampen til sammenligni)
Foto: Birke-Læderporesvamp
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#8 Kommentar postet d. 04-06-20 kl. 18:05. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
På oversiden ligner den Håret Læderporesvamp.

Vh Peder

hvilken poresvamp fra Dyrehaven? (På oversiden ligner den Håret Læderporesvamp.

Vh Peder)
Foto: Birke-Læderporesvamp
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#9 Kommentar postet d. 04-06-20 kl. 23:13. Emne: hvilken poresvamp fra Dyrehaven?
Tak Peder for din uddybning.

Jeg syntes også bestemt at de labyrintiske porer overhovedet ikke ligner birkeporesvampens "lameller"

...men på den anden side har jeg tidligere fundet nogen som jeg (som nybegynder) tror også er egelabyrintsvampe som ser helt anderledes ud, groende på toppen af en stub meget tyk, cementagtig og meget tykke porevægge. (se billede nedenunder) Tilsammenligning var disse meget tynde og graciøse.

...og tilbage igen til første side...Jeg er lidt overrasket at den kunstige intelligens på atlas ikke kan spotte forskellen på porerne hos de to svampe, jeg troede netop den slags mønstergenkendelse var noget AI er god til...så jeg tænkte det måske er mig der er dum...men det er da rart at få bekræftet at computere ikke har overgået os mennesker endnu

hvilken poresvamp fra Dyrehaven? (Tak Peder for din uddybning. 

Jeg syntes også bestemt at de labyrintiske porer overhovedet ikke l)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator