Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stine Juhl Kristensen
Sort sten, er det lava? (Læst 263 gange) Postet d. 02-06-20 kl. 21:44
Hejsa jeg fandt på en af mine gåture langs stranden ved Sæby i Kristihimmelfartsferien disse to sorte sten. Begge sten har huller og er meget lette. Udenpå er de matte og ru, men i stenenes diverse dybe huller er der helt blankt og glat. Det ser næsten vådt ud/ ligner glas. Jeg ledte oprindeligt efter forstenet kul da jeg gik, men disse to kom med i puljen. Disse to sten er ikke kul så meget ved jeg men hvad er de så? Har kigget lidt og af hvad jeg kunne søge frem kunne det måske ligne forstenet lava men jeg er i tvivl.

Håber i kan hjælpe

Sort sten, er det lava? (Hejsa jeg fandt på en af mine gåture langs stranden ved Sæby i Kristihimmelfartsferien disse to sort)
Stine Juhl Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stine Juhl Kristensen
#1 Kommentar postet d. 02-06-20 kl. 21:47. Emne: Sort sten, er det lava?
Her er lige et billede som viser hvordan de er glatte inde i hullerne

Sort sten, er det lava? (Her er lige et billede som viser hvordan de er glatte inde i hullerne)
Stine Juhl Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Lauritsen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 03-06-20 kl. 19:48. Emne: Sort sten, er det lava?
Hej Stine

Jeg tror du har fundet noget slagger, altså noget menneske-skabt forbrændingsaffald. Det burde selvfølgelig ikke være ude i naturen men bruges nogen gange til f.eks vejfyld.

Luftbobler findes også i mange vulkanske bjergarter f.eks "pimp-sten" men jeg synes boblerne i dine sten ikke ligner den slags.

MVH

Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator