Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Pedersen
Er dette en pirol på lydoptagelsen? (Læst 426 gange) Postet d. 05-06-20 kl. 20:13
Til morgen blev denne fuglestemme optaget (Hørsholm, 5. juni). Er det en pirol eller er det en anden? Jeg kan ikke helt få det til at passe med pirol-lydfiler på xeno-canto...

Link: - se linket HER

På forhånd tak!

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#1 Svar postet d. 05-06-20 kl. 20:36. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Nej, ingen pirol på det lydklip.

Besvar | Kommentér

Peter Pedersen
#2 Kommentar postet d. 05-06-20 kl. 20:51. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Men kan du høre hvad det så er? En drossel af en slags?

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#3 Svar postet d. 05-06-20 kl. 21:56. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Jeg ved godt, hvad det er for en lyd du spørger til, det er en fugl, der hele tiden gentager en faldende stor terts med en meget flot lidt pirolagtig blød klang.

Som Niels siger, er det ikke en Pirol, jeg tror det er en undsluppen fangenskabsfugl af en slags, ikke en lyd jeg umiddelbart kender.

De fugle, der ellers dominerer din lydoptagelse, er Solsort, Munk, Bogfinke og Gærdesmutte.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#4 Svar postet d. 05-06-20 kl. 22:11. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Jeg tror det er solsorten, du mistolker som en pirol, men der er ingen pirol på klippet.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#5 Svar postet d. 05-06-20 kl. 22:12. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Nej, det kan umuligt være Solsorten, der hele tiden gentager den faldende terts, den kører sit eget show lidt længere væk

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#6 Svar postet d. 05-06-20 kl. 22:29. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Måske ikke, men det er ikke første gang, jeg har hørt et underligt tema blandet ind i en solsorts repertoire. Under alle omstændigheder er det ikke en pirol.

Solsorte er kendte for at kopiere lyde fra deres omgivelser som f.eks. en bakkende lastbil.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4047)
#7 Svar postet d. 05-06-20 kl. 23:02. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Jo, men denne fugl sidder helt tydeligt tættere på end Solsorten, og lapper også en enkelt gang ind over Solsortens sang.

Desuden har den en lidt anden klang end Solsort, mere hen ad en udvandet Beostær

Afvigende Solsorte lyder mere i denne retning:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#8 Svar postet d. 06-06-20 kl. 18:48. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Ja, Henrik, det var netop sådanne lydefterligninger, jeg hentydede til. Beostær er jo altid en mulighed, men der kan jo også være to solsorte på optagelsen. Vi kommer det nok ikke nærmere - ud over at fastslå, at en pirol er det ikke.

Imitationer er ret udbredte - hørte i dag en munk, der helt atypisk havde to høje halvfløjt som eneste sang. Den brugte dette ind i mellem den almindelige sang flere gange.

Besvar | Kommentér

Peter Pedersen
#9 Kommentar postet d. 06-06-20 kl. 22:09. Emne: Er dette en pirol på lydoptagelsen?
Tak for jeres overvejelser. Jeg har lyttet lidt videre på xeno-canto - kunne det evt. være en misteldrossel?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator