Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Persson
Underlig skiveform (Læst 460 gange) Postet d. 06-06-20 kl. 11:46
For lidt tid siden fandt jeg denne ved Trelde Næs. Muligvis noget lerjernstens konglomerat. Ved en fejl kom den til at ligge på en ret varm radiator og begyndte at flække op.

Det som nu er dukket op i dens indre vækker dog lidt undren. En ret regelmæssig skiveform i, hvad der virker som, et meget let og porøst materiale. I midten er der hulninger hvor en form for krystallisering finder sted (pyrit?)

Er der nogen som har et godt bud på hvad som her er på spil? Er det evt noget dannelse af lerjernsten?

Vh

Michael

Underlig skiveform (For lidt tid siden fandt jeg denne ved Trelde Næs. Muligvis noget lerjernstens konglomerat. Ved en f)
Michael Persson har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Persson
#1 Kommentar postet d. 06-06-20 kl. 11:49. Emne: Underlig skiveform
Der er også et kryds

Underlig skiveform (Der er også et kryds)
Foto: Mere blotlag
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Michael Persson
#2 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 10:10. Emne: Underlig skiveform
Umiddelbart virker det til at der er en symetrisk opbygning i formen

Underlig skiveform (Umiddelbart virker det til at der er en symetrisk opbygning i formen)
Foto: Mere blotlagt
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Michael Persson
#3 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 10:19. Emne: Underlig skiveform
Som sagt virker det meget let og porøst, og et lille stykke er desværre knækket af. Det giver dog mulighed for at se materialet der består at fine sorte korn

Underlig skiveform (Som sagt virker det meget let og porøst, og et lille stykke er desværre knækket af. Det giver dog mu)
Foto: Sortkornet materiale
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(14)
#4 Svar postet d. 07-06-20 kl. 11:56. Emne: Underlig skiveform
Det er et stykke stærkt korroderet metal/støbejern.

Vh Peder

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Persson
#5 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 15:39. Emne: Underlig skiveform
Ah ok. Tak.

Det passer meget godt med at den ene side virker afrundet og den anden med mere skarpe kanter.

Vil det sige at det er udfældning fra objektet/støbningen som har skabt stenen/konglomeratet omkring det?

Har du nogen ide om hvad alder sådan noget kan have? Jeg mener det alligevel må have taget noget tid for jernet at blive til det porøse materiale samt skabe stenen/konglomeratet omkring sig og efterfølgende blive slidt til.

Et indlejret sneglehus var årsagen til den kom med hjem. Nu vist det yngste fossil i samlingen

Vh

Michael

Underlig skiveform (Ah ok. Tak. 
Det passer meget godt med at den ene side virker afrundet og den anden med mere skarpe)
Foto: Michael Persson
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#6 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 20:28. Emne: Underlig skiveform
Det lyder spændende. Jeg har ingen anelse om alder. Men jerndimsen må have ligget i fugtige omgivelser i meget lang tid (100 - 200 - ?? år) for at kunne fastbinde så mange mineraler, muligvis i strandkanten (sneglen).

Har du mod på at spørge på et museum, om arkæologerne kan datere den nærmere? Måske vikingetid/jernalder.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Michael Persson
#7 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 21:44. Emne: Underlig skiveform
Tror jeg vil prøve at henvende mig til Moesgård museum for at høre om de kan hjælpe med en evt datering eller opklaring af hvad det er. Lidt nysgerrig bliver man jo alligevel på det.

Herhjemme er støbejern vist først fremstillet fra 1800, men i Norge og Sverige langt tidligere.

Sjovt hvordan et fossil bevæger sig fra naturhistorie til arkæologi

Tak for at have bidraget til opklaringen på dette stykke af vejen

Vh Michael

Besvar | Kommentér

Michael Persson
#8 Kommentar postet d. 08-06-20 kl. 12:34. Emne: Underlig skiveform
Rygtet (Moesgaard Museum) siger at det nok også er støbejern. Med max 300 år på bagen, angiveligt dog yngre.

Vel nærmest et nutidsfossil

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#9 Kommentar postet d. 08-06-20 kl. 20:43. Emne: Underlig skiveform
Jeg tror, at det er svært at sætte bare en rimelig alder på det. Til sammenligning to stykker her begge fra Løkken strand.

Ud fra hvor det er fundet, er det her stykke 10 mm rundjern over 90 år.

Underlig skiveform (Jeg tror, at det er svært at sætte bare en rimelig alder på det. Til sammenligning to stykker her be)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 465)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator