Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. marts 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Spørgsmål om id (Læst 308 gange) Postet d. 07-06-20 kl. 02:00
Et teknisk spørgsmål, som jeg ikke rigtig ved, hvor jeg skal placere.

En bruger har indsendt et foto til Naturbasen ID af en Azalea. Azalea er ikke oprettet som art, og det behøver den jo nok heller ikke være. Men så kan man ikke identificere den og heller ikke sende besked til spørgeren eller forslag om at spørge i en havegruppe. Det er måske lidt fjollet.

Findes der en løsning?

Inger

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#1 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 07:01. Emne: Spørgsmål om id
Azalea er normalt en have plante, Planter i have må ikke indberettes. Er det en forvillet Azalea kan den indberettes.

Azalea er en fælles betegnelse for nogle løvfældende arter af Rhododendron. En enkelt art Azalea er i databasen ellers kan den indberettes som Rhododendron sp. hvis den ikke kan bestemmes art.

Er den forvillet og bestemt til art som ikke er i databasen, kan man bede om at få den oprettet.

Den kan lægges i forum under karplanter, der kommer af og til have planter i .

Jørgen

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#2 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 10:22. Emne: Spørgsmål om id
Jørgen, ja, jeg ved godt, at det er en haveplante, og at den ikke kan/skal indberettes. Det skriver jeg faktisk også, og jeg beder ikke om at få den oprettet. Men jeg ville gerne kunne sende meddelelsen til spørgeren, så han/hun kan komme videre til det rette sted. Og jeg kunne forestille mig, at det ikke er første og eneste gang, at situationen opstår.

Inger

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(8)
#3 Svar postet d. 07-06-20 kl. 11:30. Emne: Spørgsmål om id
Hei Inger!

Jeg har i lignende tilfeller trykket på alternativet "kan ikke bestemmes", og det kommer da opp et felt hvor man begrunner avgjørelsen. Det har jeg skrevet at arten ikke er naturlig hjemmehørende i Danmark, og deretter henvist til de riktige fora (eventuelt ganske enkelt skrevet navnet på arten hvis jeg kjenner den).

Mvh Benedikte.

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 07-06-20 kl. 12:02. Emne: Spørgsmål om id
Hej Benedikte. Det var et godt forslag. Jeg overvejede slet ikke den mulighed, da jeg jo godt kunne bestemme den

Tak, det vil jeg gøre næste gang, medmindre der bliver opfundet en knap, der henviser til alternative fora på det store internet.

Inger

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator