Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. marts 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Holm
Skarntyde?? (Læst 252 gange) Postet d. 08-06-20 kl. 14:56
Hej

Jeg vedligeholder det grønne i en børnehave, hvor de har en hel del af det som foto viser. Børnehaven mener det er skarntyde, men jeg hælder mere til alm. hulsvøb, men er det nogle kloge hoveder der kan slå fast om det er det ene eller det andet eller måske noget tredie og om det er giftigt for små børn?

Planten er plukket idag i 8382 Hinnerup (midt/øst-Jylland)

På forhånd tak for hjælpen

Skarntyde?? (Hej 
Jeg vedligeholder det grønne i en børnehave, hvor de har en hel del af det som foto viser. Bør)
Foto: Skarntyde? Hulsvøb?
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(27)
#1 Svar postet d. 08-06-20 kl. 14:57. Emne: Skarntyde??
Det er Alm. Hulsvøb - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Holm
#2 Kommentar postet d. 08-06-20 kl. 15:22. Emne: Skarntyde??
Tak for svar. Hvis vi går ud fra det er Alm. Hulsvøb, er det så giftigt at have stående i en børnehave?

Nogle steder på nettet står der at alm. hulsvøb netop kan være giftig, mens andre steder står der ikke noget om det.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 08-06-20 kl. 15:25. Emne: Skarntyde??
Ja, det er nu ikke, fordi den er ugiftig (dog klart mindre giftig end Skarntyde). Hulsvøb indeholder nogle alkaloider, der virker som nervegifte, så man efter sigende kan komme til at tumle lidt rundt ved indtagelse. Det er også set hos husdyr, der endog kan gå hen og dø af det. Men den smager ikke godt for os mennesker, så der er næppe nogen fare ved at være i selskab med den. Den er også svær at undgå, så hellere lær børnene omgivelserne at kende end at gå rundt og ændre på dem .. altså omgivelserne.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(193)
#4 Svar postet d. 08-06-20 kl. 15:42. Emne: Skarntyde??
Den er giftig, men ikke meget. Jeg har også bøger om giftige planter, hvor den ikke er nævnt og i en, hvor den er afbildet og lige nævnt som lidt giftig. Den er ikke indbydende at putte i munden, men med børn ved man aldrig. Min holdning er, at man skal lære børn noget om giftige planter uden at gøre dem bange. Så på den måde er det dejligt, at I har den stående.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator