Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. juli 2020

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Lars Thomas
Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark (Læst 274 gange) Postet d. 12-06-20 kl. 11:51
Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark (Onsdag den 10/6 opdagede jeg tilfældigt, at Frej Schmedes fra Facebookgruppen Amager Fælleds Venner )
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (717 x 600)

Onsdag den 10/6 opdagede jeg tilfældigt, at Frej Schmedes fra Facebookgruppen Amager Fælleds Venner havde lagt nogle billeder op af nogle iris med nogle snudebiller i, som han havde fotograferet på Amager Fælled. Han foreslog selv, at det måske kunne være Mononychus punctumalbum, men da arten dels ikke (ihvertfald på det tidspunkt) var kendt fra Danmark, og billederne på billederne dels var noget små, mente jeg, at de dyrene nok lige skulle have et nærmere kig. Han var så venlig at sende mig et kort med den præcise placering, så dagen efter cyklede jeg ud for at tage et nærmere kig, og fandt en lidt forkølet klat blå iris halvt skjult under en pilebusk lige bag ved vandrehjemmet. Lidt forsigtigt rysteri af de halvvisne iris gav viste hurtigt, at billerne var der endnu, og at det, så vidt jeg kunne se måtte være Mononychus.

Det næste jeg gjorde var at ringe til Jan Pedersen på Zoologisk Museum - som man jo gør, når man har biller man gerne vil have bekræftet - og han synes det var spændende nok til, at han tre kvarter senere stod ved siden af mig på Amager Fælled og kunne bekræfte, at det så sandelig var Mononychus punctumalbum, og at Danmark dermed havde fået endnu en art på den nationale billeliste. Han kunne også meddele, at arten er almindelig i Tyskland, og der er nem at finde på gul iris, så vi vandrede 3-400 meter østpå til nogle små delvist udtørrede og tilgroede vandhuller som dog stadig havde gode bræmmer af gule iris, og gode mængder af Mononychus.

Og så må det jo være passende at komme med en opfordring til alle jer, der jævnligt er ude at ryste på vegetationen i Danmark. Kig i de gule iris - man skal finde Mononychus oppe i blomsterne. Hvis den er der, er den svær at overse. Den er stor - op mod 5 mm lang - med en tydelig hvis plet midt på ryggen, gult ansigt, og små korte orange antenner.

Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#1 Kommentar postet d. 12-06-20 kl. 22:16. Emne: Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark

Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 12-06-20 kl. 22:19. Emne: Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark
Stort tillykke til Frej, og ikke mindst godt gået af d´herrer som med fleksibel udrykning var hurtigt fremme på åstedet.

Det er et flot dyr, og jeg vil da lige kigge ekstra efter de steder jeg kender til, hvor der står gul iris i flor lige nu.

Mvh Brian.

Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#3 Kommentar postet d. 13-06-20 kl. 21:36. Emne: Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark
I dag var jeg i Botanisk have i København, og på en af de første irisblomster jeg kiggede på, var der gevinst . Men det var så også den eneste jeg fandt, selv om jeg undersøgte mange blomster i irisbedet.

Den sad på den blå blomst af Bleg Iris - (Iris pallida ssp. pallida).

- se linket HER

Mvh Ulrik

Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 14-06-20 kl. 16:57. Emne: Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark
Fantastisk, så er den også der.

Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 15-06-20 kl. 09:45. Emne: Mononychus punctumalbum, Herbst 1784 - Ny snudebille i Danmark
Godt gået, Ulrik.

Det ser ud til at den er temmelig udbredt, så. Jeg har kigget i dem i haven igennem en for en i forgårs uden resultat, men fortsætter ufortrødent jagten på en ny distriktsart.

Mvh Brian.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator