Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Hansen
Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø (Læst 329 gange) Postet d. 13-06-20 kl. 18:25
Hej

Faldt over denne lille fine hveps i går i området syd for Salten Langsø.

Kan den bestemmes ud fra billederne?

mvh

Martin

Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø (Hej

Faldt over denne lille fine hveps i går i området syd for Salten Langsø.

Kan den bestemmes)
Martin Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#1 Kommentar postet d. 13-06-20 kl. 18:25. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Foto 2

Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø (Foto 2)
Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#2 Kommentar postet d. 13-06-20 kl. 18:25. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Foto 3

Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø (Foto 3)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 14-06-20 kl. 08:56. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Se denne tråd, mon ikke det er den samme Tenthredo distinguenda, en art der tilsyneladende forekommer mere talrigt i år end tidligere?: - se linket HER

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#4 Kommentar postet d. 14-06-20 kl. 09:03. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Det må du ikke betragte som et svar. Der mangler blandt andet noget sort på lårene. Din hveps virker også mattere; men det kan nu snyde lidt alt efter belysningsforhold, kameraet og billedbehandlingen.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#5 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 11:42. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Hej Martin og Ole.

Undskyld at jeg blander mig i denne tråd uden at have andet at komme med end spørgsmål. Jeg ville adressere Ole direkte, men det er desværre ikke muligt, så jeg håber, at du Ole vil hjælpe mig igen, som du har gjort flere gange tidligere.

Nogle insekter her på portalen (fx. Tenthredo distinguenda) har ingen status-angivelse m.h.t. forekomst. Hvad skyldes dette?

Du skriver, at Tenthredo distinguenda tilsyneladende forekommer mere talrigt i år end tidligere. Jeg har forsøgt at finde oplysninger om forekomst andre steder end her - men uden held. Jeg håber derfor, at du måske kan hjælpe mig med, hvor jeg skal lede.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 18:28. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Jeg kan desværre ikke svare fyldestgørende på Niels Jørgens spørgsmål:

1. Nogle insekter her på portalen (fx. Tenthredo distinguenda) har ingen status-angivelse m.h.t. forekomst. Hvad skyldes dette?

Jeg kan blot konstatere, at der er oprettet nye arter for landet med status "forekomst/hyppighed ukendt" eller hvordan det nu er formuleret. Jeg gætter på, at man har tænkt at de kan være overset/forvekslet med lignende.

2. Du skriver, at Tenthredo distinguenda tilsyneladende forekommer mere talrigt i år end tidligere. Jeg har forsøgt at finde oplysninger om forekomst andre steder end her - men uden held. Jeg håber derfor, at du måske kan hjælpe mig med, hvor jeg skal lede.

Faktisk var den bemærkning mere ment som et spørgsmål. Jeg beklager den forkerte ordstilling; men jeg slutter da med et "?". Indtrykket var primært baseret på Naturbasen/F&N og på bagrund af erfaringer med store udsving fra år til år i egne observationer af beslægtede arter.

Og Martins kræ ligner faktisk mere denne: - se linket HER - Tråden indeholder også oplysning om en nøgle til "Untergattung Zonuledo".

Der er mere fra Line om Zonuledo´erne her: - se linket HER

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#7 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 23:20. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Hej Ole.

Mange tak for dit svar. Jeg er altid glad for en reaktion fra dig, for jeg synes, at der er en god læring i det, du skriver - og det er netop det, jeg har brug for.

Det der undrer mig lidt her er, at Tenthredo distenguenda kun er indberette 4 gange her på F&N. Både Ole Bidstrup´s og "min" er bestemt af Line Sabroe og Kent Runge Poulsen ud fra billeder. Der er mange, der tager langt bedre billeder end mine, så hvorfor er der ikke flere bestemmelser/indberetninger af den fra 2010 til nu? - Det kan du selvfølgelig ikke give et svar på, men måske du forstår min undren?

...og jeg håber at du Martin tilgiver, at jeg blandede mig i din tråd.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#8 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 23:23. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
Hej Niels og Ole

Ingen problem med det Niels. Og Ole jeg tror Du har ret, men kan jo godt se at den, mht de link Du henviser til, nok ikke ligger lige til højrebenet, så jeg tror jeg lader tråden være åben lidt endnu.

mvh

Martin

Besvar | Kommentér

Kent Runge Poulsen

Svaraktivitet:

(116)
#9 Svar postet d. 09-08-20 kl. 20:06. Emne: Lille sort-gul hveps fra heden NV for Rødesø
"konkurrenten" er zonula. Dette er en han, og zonula-hanner har meget mere gult på bagkroppens underside, så jeg er enig i T. distinguenda.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator