Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken florvinge? (Læst 179 gange) Postet d. 14-06-20 kl. 23:48
Jeg har købt den flotte bog "Danmarks Netvinger", men ender uden resultat her første gang jeg vil prøve at nøgle:

I første omgang når jeg til florvinger (forkede tværribber i costalfeltet):

Dernæst konkav forvingekant og 3 sidegrene i forvingens radius. Da jeg ikke har billeder af bagvingerne har jeg gennemgået mulighederne for 2-4 tværribber men mener ikke at det kan være Sympherobius.

Derfor når jeg videre i nøglen, men går i stå midt i Hemerobius da forsiden af hovedet er sort, men det kan ikke være H. atrifrons, da forvingen er konkav, og ribberne passer ikke..

Er der hjælp derude?

Mvh Brian.

Hvilken florvinge? (Jeg har købt den flotte bog "Danmarks Netvinger", men ender uden resultat her første gang jeg vil pr)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (1308 x 837)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 14-06-20 kl. 23:49. Emne: Hvilken florvinge?
Hovedet mørkt foran:

Hvilken florvinge? (Hovedet mørkt foran:)
Klik på billedet for original størrelse (1009 x 688)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 14-06-20 kl. 23:49. Emne: Hvilken florvinge?
Forbrystet med tynd lys stribe i midten:

Hvilken florvinge? (Forbrystet med tynd lys stribe i midten:)
Klik på billedet for original størrelse (872 x 805)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(319)
#3 Svar postet d. 15-06-20 kl. 20:13. Emne: Hvilken florvinge?
Det går galt allerede i første par. Forvingens forkant ved basis er konkav, og der er ingen tilbageløbende åre. Så du går fra 2 til 2b (radius med 3, 4 eller 5 sidegrene) til 20 og til 20a (forvingens radius med 3 sidegrene): Micromus variegatus

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#4 Kommentar postet d. 15-06-20 kl. 20:39. Emne: Hvilken florvinge?
Doh! Skulle vist have gået i seng i går. Jeg havde skam fået fat i, at vingen var konkav, og at der var 3 sidegrene i forvingens radius, som beskrevet i trådindlægget, men jeg gik fra punkt 2b videre til punkt 3 i stedet for punkt 20.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator