Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leena Pedersen
Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :( (Læst 750 gange) Postet d. 27-06-20 kl. 12:24
Den ene af vores to katte fanger desværre omkring 10-15 fugle om året, som vi ser - dvs., At det nok løber op i to til tre gange så mange.

Siameseren holder sig til spidsmus, markmus, husmus, mosegrise og sågar fuldvoksne rotter.

Denne fugleunge er lige hoppet ud af redekassen. Der er ca. tre meter græsplæne hen til den gamle, store hæk.

Jeg har låst chiplågen, så de andre kan få en chance for at komme i sikkerhed. Hvor lang tid går der, fra den første hopper ud af reden og til den sidste i et kuld er ude?

Begge forældrefugle lever endnu. Jeg lagde en stor plade på taget af den ellers rovdyrssikre fuglekasse for Sankt Hans aften. Forældrefuglene har ikke læst manualen og fylder kassen op helt til randen, så katten kan forsøge at fiske dem ud. Godt nok fra en næsten umulig position på taget, men alligevel. Han er utroligt stærk og kan springe overraskende højt. Lige nu er det umuliggjort, så den må være hoppet ud selv.

Jeg har ikke forstand på fugle. Mit bedste bud er en (have)rødvipstjert, hun. Den har en sort halefjer i midten af halen oven på de ræverøde.

Hvor længe skal jeg holde katten inde? Han strinter desværre på mig, når han bliver meget stresset og frustreret. Det er dog kun sket tre gange i hans levetid - og hos katte er det altid en underskudshandling.

Skal jeg tage fuglekassen helt ned?

Godt nok svarer hans mønster til at han kun ligger en smule over analyser af kattes maveindhold, som viser, at 90% af deres føde er små gnavere, men alligevel bliver det til for mange fugle, synes jeg.

Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :( (Den ene af vores to katte fanger desværre omkring 10-15 fugle om året, som vi ser - dvs., At det nok)
Leena Pedersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1529)
#1 Svar postet d. 27-06-20 kl. 12:35. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Det er en rødstjert. Ang. katten, så er mit råd simpelt: Afliv den, så gør du noget godt for faunaen.

Besvar | Kommentér

Pai Tobias Skov Andresen

Svaraktivitet:

(5)
#2 Svar postet d. 27-06-20 kl. 13:53. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Hej

Ja, tamkatte tager deres andel, oversætter man tallene fra en britisk undersøgelse til danske forhold, står tamkatte for ca. 4 mio. småfugles død årligt, man vurderer dog samtidigt at det ikke har nævneværdigt indvirkning på bestandene.

Behold du roligt din tamkat, men husk at det er et rovdyr og netop nu er der mange usikre småfugle der tumler rundt.

Mvh

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leena Pedersen
#3 Kommentar postet d. 27-06-20 kl. 14:12. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Hej Pai

Tak for svar.

Utroligt mange tamkatte kan heldigvis ikke fange andet end edderkopper og fluer. De får ikke lært det, fordi forældrene ikke kan jage. Flere og flere katte i DK bliver indekatte eller katte i løbegård.

Jeg ville være taknemmelig, hvis du vil give lidt råd, så jeg kan passe bedst muligt på de fire unger, der stadig er i reden.

Hvor længe skal jeg holde kattene inde?

Vores chiplåge kan tidsindstilles, kan jeg evt. lukke dem ud nogle timer om natten? Kattene er ikke ude så længe ad gangen, så hvis jeg giver dem et vindue på en time til at komme ud, er de højst ude tre timer.

Skal fuglekassen ned, når den sidste unge er fløjet, fordi den sidder for udsat? (hønsehus - tre meter græsplæne over til hækken.)

Skal jeg luge helt for ukrudt under redekassen? Der er en smule, som ungerne måske tror sig sikre i. Så søger den måske over i den 50 år gamle naurhæk i stedet.

Tak - min kat, Hamster, bliver ikke aflivet.

Besvar | Kommentér

Sebastian Bruun
#4 Kommentar postet d. 27-06-20 kl. 14:17. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Vi har ikke kat, men mindst to tager deres daglige morgen- og aftenrunder gennem haven. Vi ser dem sjældent, men kan høre det på fuglene.

Derudover er der flere skadereder i omegnen og sågar en ræv i ny og næ.

I denne tid kan vi knap få ørenlyd for fuglekuld, der er på rundtur, hvor forældrene formentlig udpeger de mest givtige madsteder.

Så det kan godt være, at kattene (udover mus) nupper nogle fugleunger - akkurat som de formentlig tager gamle, svækkede fugle. Men nogen alarmerende indvirkning på bestanden tvivler jeg på.

Husk, at et ynglende musvitpar blot skal få 2-3 levende, senere ynglende unger i hele deres levetid, for at bestanden bevarer status quo.

Nogle af de kuld vi ser er på 7-8-9 unger, så der er lidt at tolde af.

Men derfor kan man da fint holde katten i kort snor de dage, hvor der tydeligvis er ´store redefraflyvningsdag´.

Besvar | Kommentér

Pai Tobias Skov Andresen

Svaraktivitet:

(5)
#5 Svar postet d. 27-06-20 kl. 14:19. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Hej

Problemet er at det er instinkt drab og ikke fordi katten mangler føde, den giver sågar byttet til dig.

Jeg skal ikke kloge mig på hvordan du undgår disse situationer, fuglene bevæger sig jo frit.

Der yngles over en lang periode, nogle arter når sågar flere kuld på en sæson.

Der er sågar arter der yngler om vinteren.

Du må gøre hvad du kan ift hvor kasserne sidder osv.

Har du foderbræt skal stangen være i et glat materiale, som man ikke kan klatre op af f.eks.

mvh

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1529)
#6 Svar postet d. 27-06-20 kl. 15:30. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Utroligt at når det handler om kattes indiskriminerende udtag af fuglestandene på mange millioner årligt (dertil skal lægges alle de padder, krybdyr og pattedyr, der også ryger), så har det ikke nogen betydning. Det ville være rart om samme logik blev brugt, når det handler om jagt. Der er udtaget oven i købet diskriminerende og foregår kun fem måneder om året uden for yngletiden.

Selvfølgelig betyder det noget, og tamkatten er da også det dyr, der har flest udryddelser på samvittigheden.

Det er i øvrigt også det dyr, man ser mest langs vejene, hvis man færdes der mellem solned- og solopgang.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1529)
#7 Svar postet d. 27-06-20 kl. 15:30. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Utroligt at når det handler om kattes indiskriminerende udtag af fuglestandene på mange millioner årligt (dertil skal lægges alle de padder, krybdyr og pattedyr, der også ryger), så har det ikke nogen betydning. Det ville være rart om samme logik blev brugt, når det handler om jagt. Der er udtaget oven i købet diskriminerende og foregår kun fem måneder om året uden for yngletiden.

Selvfølgelig betyder det noget, og tamkatten er da også det dyr, der har flest udryddelser på samvittigheden.

Det er i øvrigt også det dyr, man ser mest langs vejene, hvis man færdes der mellem solned- og solopgang.

Besvar | Kommentér

Pai Tobias Skov Andresen

Svaraktivitet:

(5)
#8 Svar postet d. 27-06-20 kl. 15:50. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Hej

Jeg er helt enig Henrik, der ryger bare også ekstremt mange til store vinduespartier osv. småfuglene får jo netop store og flere kuld, fordi mange dør det første år.

Som det også nævnes i tråden, får et garvet, ældre par jo også så mange kuld på vingerne at reproduktionen er fin.

Det er en knap så charmerende del af pakken som katteejer og noget man må afgøre med sig selv.

Har ikke selv behov for at holde husdyr, men respekterer til fulde at mennesker kan have behov for en lille følgesvend.

Tamkatten valgte jo heller ikke sin skæbne og har ret til et godt katteliv.

Mvh

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Pai Tobias Skov Andresen

Svaraktivitet:

(5)
#9 Svar postet d. 27-06-20 kl. 15:51. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Edit:Henrik=Niels

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator