Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Leptoceridae? (Læst 49 gange) Postet d. 27-06-20 kl. 18:10
Kom til lys den 24 juni, en have i Skanderborg. Åretegningen (som vist stort set er det, jeg har at gå efter) kunne pege i retning ad Athripsodes aterrimus. Men den markerede åre mangler på min vårfluebogs stregtegning, og jeg har kigget lidt forvildet rundt i familien.

Leptoceridae? (Kom til lys den 24 juni, en have i Skanderborg. Åretegningen (som vist stort set er det, jeg har at )
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(705)
#1 Svar postet d. 28-06-20 kl. 08:06. Emne: Leptoceridae?
Ærgerligt at du ikke tog et foto af HELE dyret, samt af bagkropsspidsen. Jeg hælder mest til Ceraclea fulva, idet A. aterrimus er langt mørkere.

Hvis du virkelig vil have navn på dine vårfluer, så tag dem fra og læg dem i sprit (lille glas) eller i fryseren (pakket i "konvolut"). Og så send dem til mig. Mangler du glas og sprit - og har mod på at samle til mig - så sig til.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#2 Kommentar postet d. 28-06-20 kl. 08:48. Emne: Leptoceridae?
Tak Peter! Jeg burde have suppleret med et foto i sin helhed, og jeg burde selvfølgelig også have taget nogle flere. Det var nok på det tidspunkt, et par spændende styltefluer ankom og tog al opmærksomheden.

Ceraclea fulva ville være mit andet bud, men problemet med den manglende åre var nøjagtig det samme på det foto, der er i min bog, og der var ingen stregtegning. I mit eget arkiv bliver den gemt som en sådan (med forbehold).

Jeg har ikke været så aktiv, så min stikprøve er lille, men i den har natsommerfuglene svigtet markant i år. Den 24. juni var lagenet domineret af vårfluer, og der kom en ny art på min liste foruden de to tvivlsomme, jeg har spurgt til.

Jeg sender dig en mail ang. indsamling.

Leptoceridae? (Tak Peter! Jeg burde have suppleret med et foto i sin helhed, og jeg burde selvfølgelig også have ta)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 235)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator