Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Pedersen
Sanger ID fra stemme (Læst 261 gange) Postet d. 28-06-20 kl. 17:03
Hej - er der nogle af jer der kan kende denne her sanger udfra disse to lydoptagelser?

De er optaget for et par dage siden i Maglemosen, Vedbæk (nord for København) i lave træer/krat i et lidt sumpet område.

Jeg kan desværre ikke uploade lydfiler direkte her, men de kan findes her: - se linket HER

På forhånd tak, Peter

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3894)
#1 Svar postet d. 28-06-20 kl. 18:50. Emne: Sanger ID fra stemme
Desværre er dine lydoptagelser ikke så tydelige, men der er da både Gråkrage, Tornsanger, Gransanger og Solsort, udover den stemme du spørger til. Jeg tror ikke umiddelbart det er en sanger, jeg genkender ikke lige lyden, et sted lyder det næsten som om der er flere fugle. Med det optagested går jeg ud fra det kan udelukkes, at der kan være en voliere med burfugle i nærheden?

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Jens Hansen
#2 Kommentar postet d. 28-06-20 kl. 19:35. Emne: Sanger ID fra stemme
Svært at afgøre men tror Bjørslev er på sporet med subsyngende Tornsanger.

- se linket HER

Vh. Jens

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3894)
#3 Svar postet d. 28-06-20 kl. 20:12. Emne: Sanger ID fra stemme
Jeg kan godt forstå at du hører visse ligheder Jens, men det her er meget langsommere end Tornsangerens toneskift i subsangen, bliver liggende længere i den samme tonehøjde, inden det stiger eller falder. Desuden synger Tornsangeren sin sædvanlige sang samtidigt med at stemmen høres.

Jeg synes desuden klangen er helt anderledes end hos en sanger, kunne næsten lige så godt komme fra tiggende unger af vandhøns eller noget helt tredje.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Jens Hansen
#4 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 11:03. Emne: Sanger ID fra stemme
Forstår hvad du mener Henrik... Ser englænderne byder ind med munk, tornsanger, steppegulbug! Er den landet på et svar? Peter lød den sådan i virkeligheden eller er der støj på?

Besvar | Kommentér

Jens Hansen
#5 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 11:18. Emne: Sanger ID fra stemme
Ja lyder jo også meget som denne lille gulbug fra gotland

- se linket HER

Vel værd at tjekke igen

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3894)
#6 Svar postet d. 29-06-20 kl. 11:40. Emne: Sanger ID fra stemme
Godt fundet med den Lille Gulbug fra Gotland Jens. Den lyder faktisk meget tæt på, tættere end Steppegulbug synes jeg. Munk eller Tornsanger er det i hvert fald ikke, ærgerligt optagelsen er så svag, man hører ikke klangen og detaljerne ordentligt.

Steppegulbug og Lille Gulbug flyder det desværre ikke med i min baghave, så jeg kendte slet ikke sangen på de 2 arter; men efter at have hørt dem på Xenocanto kan jeg godt gå med til, at fuglen er en sanger. Klangen lyder bare meget anderledes på Peters to optagelser.

Har du været derude igen eller meldt den ud Peter? Hvis det vitterligt kan være en Lille Gulbug, en stor sjældenhed, bør det jo undersøges nærmere!!!

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3894)
#7 Svar postet d. 29-06-20 kl. 11:49. Emne: Sanger ID fra stemme
Tjekkede lige, Lille Gulbug er kun set 8 gange i Danmark, senest for 4 uger siden på Ertholmene, opdaget af Sebastian Klein. Så ud i mosen Peter, hvis du har mulighed nu!!!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Hansen
#8 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 12:30. Emne: Sanger ID fra stemme
Det er ikke mig der fandt ud af det; har blot linket et svar fra Birdforum. Ja afsted og tjek hvis der der sidder en giftig Iduna sanger derude. Kan være jeg kommer

Held og lykke

Besvar | Kommentér

Eigil Ødegaard

Svaraktivitet:

(179)
#9 Svar postet d. 29-06-20 kl. 13:08. Emne: Sanger ID fra stemme
Syntes også det kunne lugte lidt af Gulirisk som måske er knap så eksotisk, men det er ligeså meget et gæt.

Jeg har tilladt mig at filtrere dine file lidt og lagt dem op på Birdforum via dit link.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator