Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Else Agerskov
Tårnfalke i redekasser (Læst 146 gange) Postet d. 28-06-20 kl. 19:30
Vi har haft tårnfalke i en opsat redekasse i to sæsoner. Sidste sommer efter endt rugning var vi oppe ved kassen for at kontrollere om den stadig sad godt fast. Efter megen tvivl tømte vi så kassen, og stor var vores forbavselse da det viste sig at være meget spagnumagtigt, vi forventede størknet møg, det var derfor vi ville tømme den. Men det må vel ha’ været gylp med den konsistens?

Nu gik så sådan at efter massiv tilstedeværelse af tårnfalkeparret forsvandt de ca 15. April, tænkte måske den ene var gået til? Kan vel ikke være fordi kassen var blevet tømt?

Nu er der så igen aktivitet, har set to fugle, men har ikke kunnet afgøre kønnet, de er jo så lynhurtige. Kan det tænkes de ruger så sent? Har ikke set nogen han sidde vagt i træerne i nærheden, som de ellers altid gjorde de to foregående år. Det er ikke unger kan jeg dog se, men kan det være voksne, der bare holder til i kassen? Men så ville de vel ikke være der hele dagen? Er der nogen, der har et fornuftigt bud på, hvad der sker?

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(473)
#1 Svar postet d. 28-06-20 kl. 21:11. Emne: Tårnfalke i redekasser
I skal have noget materiale i kassen. Hø, savspåner e.l.

De bygger ikke rede og måske var de utilfredse med en helt tom kasse. Det er gylp, der har ligget i kassen. De skider jo tyndt ud af kassens sider.

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(910)
#2 Svar postet d. 30-06-20 kl. 14:43. Emne: Tårnfalke i redekasser
Verner har helt ret. Tårnfalke lægger ikke æg i en kasse, uden der er muligt for hunnen, at skrabe en fordybning hvori hun kan lægge æggene.

Normalt er der ingen grund til at tømme tårnfalkekasser, og man skal altid sørge for, at der er et passende underlag.

Besvar | Kommentér

Else Agerskov
#3 Kommentar postet d. 30-06-20 kl. 19:47. Emne: Tårnfalke i redekasser
Jo det er gået op for mig, at det var en stor fejl! Men det til trods er der tårnfalke i kassen nu, jeg kan bare ikke finde ud af hvad der foregår, om de ruger så sent? Jeg ser en flyve derfra mange gange om dagen, og det ville de vel ikke gøre, hvis de rugede? Og så plejer hannen også at sidde vagt i et træ i nærheden, og det kan jeg ikke få øje på. Så måske er der - små- unger?

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#4 Kommentar postet d. 30-06-20 kl. 21:03. Emne: Tårnfalke i redekasser
Jo, de fleste Tårnfalkeunger er nu enten udfløjet eller næsten. Der er dog også sene par som nu har små unger.

Så måske er det det du nu oplever.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator