Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Conny Bruun
Hvilken svamp ? (Læst 725 gange) Postet d. 17-07-08 kl. 23:23
Kan denne svamp mon få et navn.

Den er fra Hesede skov d. 13.7.

stod ved en stor gammel bøgestamme som ligger ned,men sad fast på træ under bladene.

Den virkede meget fast,og lamellerne var hvide og fine,hatten ved jeg ikke om den kan have været hvid for der var lidt hvidt på,den lugte ikke af noget kun jord og fugt.

PÅ forhånd tak.

2 Billeder.

Mvh Conny.

Hvilken svamp  ? (Kan denne svamp mon få et navn.
Den er fra Hesede skov d. 13.7.
stod ved en stor gammel bøgestamme)
Foto: Conny Bruun
Kommentér

Conny Bruun
#1 postet d. 17-07-08 kl. 23:24. Emne: Hvilken svamp ?
Nr 2

Hvilken svamp  ? (Nr 2)
Foto: Conny Bruun
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 postet d. 17-07-08 kl. 23:47. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Conny

Umiddelbart vil jeg sige en Fluesvamp og en meget giftig af slagsen: Panterfluesvamp. Men sløret på stokken skal være glat, og det her ser riflet ud. Så måske er der en anden art, som ligner den. Den mangler også de små skæl på hatten, men de kan være vasket væk af regnen.

Der kommer en og kommenterer på det her, er jeg sikker på

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Conny Bruun
#3 postet d. 17-07-08 kl. 23:53. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Anni

Tak for svar,jeg har flere billeder af den,hvis det bliver nødvendigt.

Mvh Conny.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#4 postet d. 18-07-08 kl. 07:53. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Conny og Anni

Det er Høj Fluesvamp, der er karakteriseret ved at have skælkranse ved stokbasis istedet for en fodpose som hos Panter-Fluesvamp, desuden har den riflet ring, en ikke påfaldende rund og opsvulmet stokbasis, i modsætning til denne. Hatskællene er ofte flade som her, og stokken har et svagt gråligt skær. Den skulle faktisk være spiselig, men må stærkt frarådes på grund af forvekslingsfaren med Panter, og andre af de giftige fluesvampe. Jeg plejer at kalde lugten ræddike-radiseagtig, men kan godt følge Conny i at kalde den jordagtig.

Det er en tidlig art, der både vokser i løv, og nåleskov.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Conny Bruun
#5 postet d. 18-07-08 kl. 12:49. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Torbjørn

Tusinde tak for en meget fin forklaring.

Mvh Conny.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 18-07-08 kl. 16:51. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Torbjørn

Tusind tak for assistancen

Den har jeg ikke set før, men i min ældgamle svampebog er den netop sammenlignet med Panterfluesvampen ved den riflede ring og den manglende knold. Så jeg lærte noget nyt igen

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 postet d. 18-07-08 kl. 18:42. Emne: Hvilken svamp ?
Selv tak begge to!

Når jeg ser nærmere efter så er hatranden hos Panter-Fluesvamp også kærvet og ringen er vist smallere, alt ialt er der en del, tilsyneladende små forskelle imellem dem. Det er fint at få det repeteret, da man let tager fejl, hvis man ikke ser godt efter!

Jeg skrev at Høj Fluesvamp er tidlig, dermed mener jeg at den kommer tidligt (allerede i (maj-)juni måned), jeg kan ikke umiddelbart svare på hvor lang sæsonen er.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator