Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karenmarie Simonsen
Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -? (Læst 306 gange) Postet d. 29-06-20 kl. 20:03
Har siden 12/6 set Svaleklirer i det nyetablerede Sillerslev-Ørding Kær vådområde, Sydmors.

Så første gang Svaleklire i september 2019 i området - og nu igen flere Svaleklirer fra 12/6 og frem til i dag 29/6 - op til 6 fugle af gangen.

Er i tvivl om det udelukkende er adulte fugle eller der er juvenile imellem - og det helt store spørgsmål er om det kan tænkes at der er ynglende Svaleklirer eller tidspunkterne er forenelige med trækmønstret?

Hilsen Karenmarie

Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -? (Har siden 12/6 set Svaleklirer i det nyetablerede Sillerslev-Ørding Kær vådområde, Sydmors.
Så førs)
Karenmarie Simonsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (745 x 600)
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#1 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:04. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
-

Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -? (-)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 513)
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#2 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:04. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
-

Klik på billedet for original størrelse (800 x 480)
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#3 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:16. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
-

Klik på billedet for original størrelse (800 x 566)
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1525)
#4 Svar postet d. 29-06-20 kl. 20:22. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
Gamle fugle - som hos andre vadefugle, trækker de gamle fugle ikke sammen med ungfuglene. Hunnerne forlader tidligt ungerne på ynglepladserne. Er ikke helt sikker, men vil tro, at ungfuglene dukker op i august.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(910)
#5 Svar postet d. 30-06-20 kl. 11:35. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
Jeg er enig med Niels, dog mener jeg at ungfuglene allerede kommer i juli.

Sillerslev-Ørding Kær er ikke egnet som ynglebiotop for arten. Svalekliren har dertil brug for skovmoser. Enkelte par yngler vist stadig i Nordsjælland.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#6 Kommentar postet d. 30-06-20 kl. 15:38. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
- Vil holde øje med evt. ungfugle i juli/august.

Som læst: “med mørkere overside og små gulbrune prikker.......”

De voksne fugle her må jo så være under forberedelse til den videre rejse til Sydeuropa og Nordafrika.

Kan godt se at området her ikke er velegnet som ynglested

Mange tak for jeres svar Niels og Einar

Hilsen Karenmarie

PS. De er fortsat i området

Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard
#7 Kommentar postet d. 30-06-20 kl. 17:52. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
Jeg møder også overraskende mange svaleklirer langs de syd- og midtfynske åer, især hvor åerne løber gennem skov... Det har jeg gjort siden vi startede vores gennemgang i begyndelsen af april (jeg er åmand).

Jeg har en lille anelse om at der er flere ynglepar end vi almindeligvis antager - f.eks. ved Sallinge å, ved Odense å m.fl. Det er alt sammen på steder hvor fuglefolket ikke kommer, eller ikke kommer særlig ofte.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres mening om dette,

Venlig hilsen,

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(234)
#8 Svar postet d. 30-06-20 kl. 18:30. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
Der ses gennemtrækkende svaleklirer ved vore vandløb nærmest hele sommerhalvåret igennem - ligesom enkelte overvintrer der. Ynglebiotopen er næringsfattige skovmoser, og arten er territorial, bl.a. ved at synge fra træer, så å-fuglene er formentlig bare på gennemrejse.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard

Svaraktivitet:

(23)
#9 Svar postet d. 30-06-20 kl. 18:34. Emne: Svaleklirer - trækkende eller ynglende - - - -?
Tak Morten,

Det er skuffende, men dog bedre end uvidenheden I går var der to der fløj rundt over os og skældte ud mens vi "ordnede deres revir", men hvis fugle på gennemrejse også har denne adfærd beviser det jo ikke noget.

Venlig hilsen,

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator