Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jonas Ravn Jensen
Hvilket svampedyr på mos? (Læst 373 gange) Postet d. 30-06-20 kl. 17:06
Fundet DD. i en fugtig og mørk del af skydebaneskoven, Aarhus. Belæg haves.

Hvilket svampedyr på mos? (Fundet DD. i en fugtig og mørk del af skydebaneskoven, Aarhus. Belæg haves.)
Jonas Ravn Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 516)
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#1 Kommentar postet d. 30-06-20 kl. 17:07. Emne: Hvilket svampedyr på mos?
...

Hvilket svampedyr på mos? (...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 497)
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#2 Kommentar postet d. 30-06-20 kl. 17:46. Emne: Hvilket svampedyr på mos?
Jeg kan sjusse mig frem til at det må være en art af Stemonitis, men så kommer jeg heller ikke længere. De enkelte sporokarper er ca. 6 mm lange, men jeg kan desværre ikke rigtigt erkende noget entydigt mht. sporernes ornamentation. Det ser umiddelbart ud til at overfladen er pigget, men det er som sagt ikke til at se med sikkerhed - og da slet ikke ud fra de halvdårlige billeder jeg kan lave gennem mikroskopet. Der er ca. 1 μm mellem hver enkelt streg på billedet.

Hvilket svampedyr på mos? (Jeg kan sjusse mig frem til at det må være en art af Stemonitis, men så kommer jeg heller ikke længe)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#3 Svar postet d. 04-07-20 kl. 17:49. Emne: Hvilket svampedyr på mos?
Mit bud er Stemonitis axifera ud fra farven og de lidt hængende sporehuse. Sporestørrelsen passer nogenlunde.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator