Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
Tåresvampe og Gulskive? (Læst 627 gange) Postet d. 18-07-08 kl. 15:47
Kan disse være andet end Tåresvampe, sådan som nogle af dem græder? Almindelig Tåresvamp?

Fra 15/7, på rådnende el.

Tåresvampe og Gulskive? (Kan disse være andet end Tåresvampe, sådan som nogle af dem græder? Almindelig Tåresvamp?
Fra 15/7,)
Foto: kirsten nielsen
Kommentér

kirsten nielsen
#1 postet d. 18-07-08 kl. 15:50. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Og Almindelig Gulskive? Der var masser af dem samme dato, også på rådnende

El. Mindre end en halv millimeter, tror jeg i størrelse.

Det er første gang jeg har set dem.

KirstenN

Tåresvampe og Gulskive? (Og Almindelig Gulskive? Der var masser af dem samme dato, også på rådnende 
El. Mindre end en halv )
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#2 postet d. 18-07-08 kl. 16:20. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Hej Kirsten

Den første er et svampedyr, nemlig en umoden rødært (der er to arter i DK, men jeg tør ikke give et bud på hvilken); den anden ligner ikke en gulskive, da den er gennemskinnelig, men mikroskopi er her bydende nødvendigt.

mvh

Torbjørn

Kommentér

kirsten nielsen
#3 postet d. 19-07-08 kl. 12:49. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Der kan man bare se! Tak, Torbjørn. Jeg troede lige det var så nemt for en gangs skyld - og så .....

Men jeg er glad for at have fundet et svampedyr - mit første . Umoden Rødært - det lyder ikke som et dyr!

Måske de her så er modne Rødærter? på en gren ved siden af. Jeg glemte at måle dem, men de er små - og jeg går derhen igen. De var bløde.

Vil du mikroskopere de gule? eller er det lige meget?

KirstenN

Tåresvampe og Gulskive? (Der kan man bare se! Tak, Torbjørn. Jeg troede lige det var så nemt for en gangs skyld - og så .....)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 19-07-08 kl. 16:37. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Når Rødært er moden består den af en tynd skal/hinde med grårosa "pulver" (sporer) indeni, ligesom pudder. Det er ikke til at tage fejl af.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 Kommentar postet d. 19-07-08 kl. 16:52. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Kirsten, jeg vil helst ikke mikroskopere den gule skive, da jeg ikke kender dem, og kun har lidt relevant litteratur.

Dit andet foto af det modne svampedyr, passer som Margaretha skriver fint på Rødært, problemet for mig består blot i at der findes endnu en dansk art (Lycogala conicum) som jeg ikke kender, den skulle være mindre, og vokse på nåletræ, det kan være at du kender den Margaretha?!

mvh

Torbjørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 19-07-08 kl. 17:22. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Der er nu også en 3.e Lycogala i Danmark: L. flavofuscum.

Den kegleformede Rødært har jeg aldrig set, vi har jo ikke så meget nåletræ heromkring, men jeg tror nok, at vi med sindsro kan afgøre, at Kirstens er den "sædvanlige". Ifølge min nøgle skal L conicum have afrundet kegleformede aethalier med sorte skæl på toppen, hvor L. epidendrum har lyse skæl.

Kommentér

kirsten nielsen
#7 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 12:42. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Tak for jeres svar. Intet nåletræ indblandet her.

Margaretha: Det indeni de brune føltes mere som smat end som pulver, så de er usikre. Og da jeg var der igen i lørdags, kunne jeg ikke genfinde dem.

Men jeg holder øje med de orange, og de lyder som sikker Rødært.

Så slipper du, Torbjørn .

Hilsen KirstenN

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#8 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 12:53. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Hej Kirsten

Det at du opfatter indholdet af "Rødærten" som smattet, skyldes sikkert at den endnu ikke er helt moden, så efter min mening kan du godt indberette den!

mvh

Torbjørn

Kommentér

kirsten nielsen
#9 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 13:03. Emne: Tåresvampe og Gulskive?
Ok. Tak.

KirstenN

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator