Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Garsdal Hansen
Ung bogfinke - juvenil eller 1k ? (Læst 434 gange) Postet d. 03-07-20 kl. 20:22
Jeg så denne bogfinke 29.6 i Hammer Bakker. Blev først lidt forvirret over det gule spejl på siden, men det må je være en bogfinke (han?), men skal den registreres som juvenil eller 1K?

Ole

Ung bogfinke - juvenil eller 1k ? (Jeg så denne bogfinke 29.6 i Hammer Bakker. Blev først lidt forvirret over det gule spejl på siden, )
Foto: Ole Garsdal Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3963)
#1 Svar postet d. 03-07-20 kl. 21:19. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Ja, juvenil Bogfinke, en juvenil fugl er også 1K, det første kalenderår den lever i.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#2 Kommentar postet d. 03-07-20 kl. 22:01. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Jeg har ikke helt styr på de benævnelser, men juvenil er så et begreb der kan dække flere årgange (f.eks. 1K og 2K?) Hvis denne er 1K er det altså en unge fra i år?

Ole

Besvar | Kommentér

Mikkel Lausten

Svaraktivitet:

(186)
#3 Svar postet d. 03-07-20 kl. 22:08. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Nej fuglen er ikke i juvenil dragt. Fuglen er adult. En juvenil dragt hos bogfinke ses her: - se linket HER Den juvenile dragt er en kortvarig fjerdragt der for småfuglenes vedkommende kun bæres i 3-6 uger. Så får fuglene en en varig fjerdragt der kun ændres ubetydeligt. Se her for flere juvenile dragter: - se linket HER - se linket HER - se linket HER

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6293)
#4 Svar postet d. 03-07-20 kl. 23:52. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Noget af det Mikkel skriver er korrekt, men Bogfinken her er faktisk en juvenil i fældning.

At der er nye fjer på vej, gør den mere adult at se på, men de dugfriske vinge- og halefjer uden spor af fældning, samt den stadig lidt opsvulmede mundvig afslører at det er en 1k.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#5 Kommentar postet d. 04-07-20 kl. 00:25. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Jeg har ud fra min fuglebog (lars Geil Felthåndboen) nu erfaret, at der er endnu en alderskategori, immature, som dækker indtil fuglen er helt udvokset (på dansk virker ´ung´ nu bedre end ´umoden´). Det ser ud til at der nu er enighed om, at det er en fugl fra i år, 1K, ikke en voksen fugl, og selv om ingen har kommenteret på det går jeg ud fra, at det er en han. Det vil jeg registrere den som.

I betragtning af at dette var en bogfinke, en af vores almindeligste fugle, er det lidt forbløffende at der er så stor uenighed om bestemmelsen af alder.

Ole

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6293)
#6 Svar postet d. 04-07-20 kl. 00:42. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Ved nærmere gennemgang af fotos af juvenile Bogfinker, må jeg konkludere at der ingen tegn på fældning er at se.

Huskede ikke juvenile Bogfinker som så mørke på issen og ryggen, men det kan de sagtens være.

Fuglen er derfor en juvenil Bogfinke (1k om man vil), og da kønnene er ens i den dragt må den forblive kønsubestemt.

Ole, hvis det var en ung han burde der feks være tydelige tegn på hanlige, rosabrune, frembrydende fjer på undersiden (se mit link nedenfor).

Her ses en anden juvenil Bogfinke med helt identisk fjerdragt; ret mørk isse og ryg, og korte, ´uldne´ undersidefjer.

Bemærk også her den opsvulmede mundvig.

- se linket HER

Her en juvenil han i fældning til voksendragt:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Mikkel Lausten

Svaraktivitet:

(186)
#7 Svar postet d. 04-07-20 kl. 01:20. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Fuglen er ikke i sin juvenile dragt mere. En juvenil spurvefugl er altid en 1k, 1 1k er ikke altid en juvenil. Der er desværre mange der roder rundt i betegnelsen juvenil. Juvenil hentyder til den første rigtige fjerdragt efter dundragten og den har denne smidt. Bogfinkens juvenile dragt var den første jeg linkede til. - se linket HER At man skulle kunne bruge næbvigen til aldersbestemmelse er noget Lars Svensson advarer imod da farven forsvinder hurtigt efter at fuglen har forladt reden. Fuglen i juvenil dragt jeg har linket til har da heller ikke antydning af gul næbvig.

Besvar | Kommentér

Mikkel Lausten

Svaraktivitet:

(186)
#8 Svar postet d. 04-07-20 kl. 01:31. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
- se linket HER

Besvar | Kommentér

Pai Tobias Skov Andresen

Svaraktivitet:

(11)
#9 Svar postet d. 04-07-20 kl. 03:24. Emne: Ung bogfinke - juvenil eller 1k ?
Hej

Jeg øver mig også på begreberne.

Som jeg har forstået det, er fuglen kun juvenil i sin første fjerdragt efter dundragten.

1k er fra klækning til næste årsskifte, dvs.der er tale om en årgang, snarere end en decideret aldersbetegnelse, simpelthen fordi ynglesæsonen er så lang og fugle der er klækket tidligt er langt foran fugle klækket i et sent kuld.

Mvh

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator