Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Christiansen
Lort på fuglebræt (Læst 786 gange) Postet d. 05-07-20 kl. 07:41
Denne store lort ville jeg normalt bare have afskrevet som et større pattedyr, formentlig ræv. Men det underlige er, at den lå ovenpå et gammelt fuglebræt (35 x 35 cm), der sidder på et over 1,5 m højt skaft (billede 2), og det er vel aldeles umuligt for en ræv at komme derop. Kan noget sådant komme ud af en fasan?

Mvh Per

Lort på fuglebræt (Denne store lort ville jeg normalt bare have afskrevet som et større pattedyr, formentlig ræv. Men d)
Per Christiansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 483)
Besvar | Kommentér

Per Christiansen
#1 Kommentar postet d. 05-07-20 kl. 07:43. Emne: Lort på fuglebræt
Fuglebrættet

Lort på fuglebræt (Fuglebrættet)
Per Christiansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#2 Svar postet d. 05-07-20 kl. 10:29. Emne: Lort på fuglebræt
På en fasanlort vil der være en hvid hinde i den ene ende.

Det ligner mest ræv, men en mår kunne måske være en mulighed, hvis den rigtig tog sig sammen, selv om den normalt kun er halvt så tyk og mere snoet. Det kunne godt være en kat, selv om den jo normalt vil grave det ned og dække det til.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#3 Svar postet d. 05-07-20 kl. 13:38. Emne: Lort på fuglebræt
Jeg mener der ikke er tvivl om, at det er lort fra en mår.

Udseende og størrelse passer meget godt, selv om tykkelsen måske lige er lidt større end gennemsnittet for mårlort.

Kat kan i hvert fald udelukkes, selv om de får skyld for meget

For en kat ville ikke umiddelbart være i stand til at springe derop.

Og har heller ikke behov for at lægge sin lort på den måde

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Christiansen
#4 Kommentar postet d. 05-07-20 kl. 13:56. Emne: Lort på fuglebræt
Tak for svarene. Ræv kan udelukkes, om så den var Olympisk mester i gymnastik ville ingen ræv kunne komme op på den lille platform, der befinder sig 175 cm over jorden og skaftet (et alm kosteskaft) bøjer ved afsæt fra f.eks. duer eller krager. Mår var et af de dyr, jeg selv havde i tankerne, om end efterladenskabet virker som et ambitiøst forsøg for et trods alt mindre rovpattedyr, men der er vel næppe anden forklaring. Jeg har aldrig set mår herude, men der kan nok godt leve nogle i de her landlige omgivelser med krat og skel og store skovtræer og massevis af fugle.

Mvh Per

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#5 Kommentar postet d. 05-07-20 kl. 14:11. Emne: Lort på fuglebræt
Jeg tør ikke udtale mig om lortens ejermand, men 1,5 m er altså ikke noget problem for en ræv, hvis den er overbevist om, at der er noget at hente deroppe.

Jeg har engang set en ræv springe op på et hønsehustag der var noget højere end det. Den havde godt nok noget besvær med at få røven med, men op kom den. Men ind til de fede høns kom den dog ikke

Mvh Ulrik

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#6 Kommentar postet d. 05-07-20 kl. 14:13. Emne: Lort på fuglebræt
Fra sidelinien:

Hvad i alverden laver en mår på et lille foderbrædt i 1,75 m højde?

Kan fuglegylp helt udelukkes? f.eks. tårnfalk eller ugle?

Har du prøvet at pille i "sagen"?

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#7 Kommentar postet d. 05-07-20 kl. 14:16. Emne: Lort på fuglebræt
Ok Per jeg havde ikke set dit sidste indlæg da jeg skrev min kommentar. 1,75m op på en usikker platform er måske lige i overkanten selv for en sulten ræv

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#8 Kommentar postet d. 05-07-20 kl. 14:23. Emne: Lort på fuglebræt
Og en kortbenet mår kan vel heller ikke hoppe 1,75 m lodret op i luften?.

Mon ikke nærmere de forslag Jens kommer med, er mere sandsynlige.

Mvh Ulrik

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#9 Svar postet d. 05-07-20 kl. 14:26. Emne: Lort på fuglebræt
"Hvad i alverden laver en mår på et lille foderbrædt i 1,75 m højde"

Den laver det, at den lægger sine lorte så højt som muligt, for at afmærke sit territorium.

Hos mig går den op af en trappe til en platform i 3 meters højde, hvor den skider.

Og jeg synes ikke det ligner gylp..ville mene man også udenpå burde kunne se spor af fjer, pels, knogler, insektvinger m.m

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator