Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kresten Hansen
Et spørgsmål om ådselgravers ynglemetode? (Læst 93 gange) Postet d. 06-07-20 kl. 21:19
Trods flere utvetydige henstillinger blev en muldvarp ved med at grave min græsplæne op. Det endte til sidst med at koste ham livet.

Jeg lagde liget oven på det sidste skud, og på andendagen blev det stille og roligt over ca. 12 timer gravet ned.

Efter yderligere 7 dage gravede jeg forsigtigt ned til det og fandt som forventet en Krumbenet ådselgraver, der nede i gangen havde forvandlet ham til en foderbolle. Det er i øvrigt et rigtig flot stykke arbejde, den har udført. Muldvarpen er pelset, og man kan hverken se hoved eller fødder. Kun en sort bolle. Jeg finkæmmede jorden, men fandt ikke nogle ådselgraveræg.

Et spørgsmål om ådselgravers ynglemetode? (Trods flere utvetydige henstillinger blev en muldvarp ved med at grave min græsplæne op. Det endte t)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 465)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#1 Kommentar postet d. 06-07-20 kl. 21:20. Emne: Et spørgsmål om ådselgravers ynglemetode?
Jeg tog derefter bille og bolle og lagde dem i en balje jord. Her har jeg dagen efter midlertidigt fjernet bollen, så man kan se ådselgraveren, der har indrettet sig under foderet. I dag er der gået en dag mere, og bollen er forsvundet ned i jorden.

Jeg vil gerne følge den videre proces, men det skal selvfølgelig så vidt muligt foregå uden at forstyrre billen. Og her er jeg modtagelig for gode råd.

F.eks. hvornår lægger den æg (jeg går ud fra, at det er en hun), og hvor lang tid er æggene om at klække, og hvornår kan man forstyrre larverne?

Mvh Kresten

Et spørgsmål om ådselgravers ynglemetode? (Jeg tog derefter bille og bolle og lagde dem i en balje jord. Her har jeg dagen efter midlertidigt f)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 458)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#2 Kommentar postet d. 06-07-20 kl. 21:21. Emne: Et spørgsmål om ådselgravers ynglemetode?
Og her den krumbenede.

Et spørgsmål om ådselgravers ynglemetode? (Og her den krumbenede.)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 816)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator