Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Nielsen
Er der nogen som kan hjælpe med ID? (Læst 100 gange) Postet d. 07-07-20 kl. 09:07
Jeg har fanget dette dyr på min terrasse i Oulainen, Finland, troede først det var en Nåletræsnudebille (Hylobius abietis), men snuden virker forkert til den. Men hvad så?

Er der nogen som kan hjælpe med ID? (Jeg har fanget dette dyr på min terrasse i Oulainen, Finland, troede først det var en Nåletræsnudebi)
Foto: John Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#1 Kommentar postet d. 09-07-20 kl. 09:00. Emne: Er der nogen som kan hjælpe med ID?
Hej John,

Det er i hvert fald en bille i slægten Otiorhynchus. Og mit umiddelbare bud når jeg ser den er, at det godt kunne være en Otiorhynchus aurifer.

Arten er så vidt jeg ved kun kendt fra Danmark her i norden, men er utvivlsomt overset. Den spredes med udplantning af især liguster, men også andre buske som flyttes rundt. Arten kan ikke flyve. Den er nemmest at finde ved at ryste grene over en bakke om natten, hvor billerne normalt er noget mere aktive end om dagen, hvor de tit gemmer sig. Så prøv eventuelt at ryste nogle af buskene i din have eller omkringliggende områder om natten - du vil sikkert finde flere.

Om det med sikkerhed er denne art tør jeg ikke helt sige ud fra dette foto i og med det kunne være en ny art for Finland. Alternativt skulle det være Otiorhynchus sulcatus, men synes det ser til at din bille har midterkøl på snuden, hvilket udelukker denne art.

Jeg kender ikke så meget til det entomologiske miljø i Finland. Men prøv eventuelt at skrive til - se linket HER - de bør kende alle arterne i Finland og bør kunne svare på hvad det er.

Hvis du får svar fra dem, så vend meget gerne tilbage med hvad de svarer

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator