Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Andre dyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ulla Friborg
Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Læst 445 gange) Postet d. 07-07-20 kl. 20:26
Set ved Ommelshovede på Ærø den 21. marts i år.

De små "gopler" var to-tre cm i diameter enkelte lidt større.

Antal: Omkring 40-50.

Jeg har tidligere gjort et lignende fund, også på Ommelshovede. Jeg kan dog ikke huske, om jeg sendte dem ind til F+N dengang...

Jeg så ikke, at "larverne" bevægede sig.

Seks billeder.

Er der nogen, som tør give et bud på, hvad det er?

Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Set ved Ommelshovede på Ærø den 21. marts i år.

De små "gopler" var to-tre cm i diameter enkelte )
Foto: Ulla Friborg Larver i minigopler OH 210320
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#1 Kommentar postet d. 07-07-20 kl. 20:26. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Billede to.

Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Billede to.)
Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#2 Kommentar postet d. 07-07-20 kl. 20:27. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Billed tre.

Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Billed tre.)
Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#3 Kommentar postet d. 07-07-20 kl. 20:27. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Billede fire.

Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Billede fire.)
Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#4 Kommentar postet d. 07-07-20 kl. 20:28. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Billede fem.

Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Billede fem.)
Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#5 Kommentar postet d. 07-07-20 kl. 20:30. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Sidste billede.

Jeg glemte at nævne, at nogle af "goplerne" var mindre end de nævnte to til tre cm.

Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler? (Sidste billede.
Jeg glemte at nævne, at nogle af "goplerne" var mindre end de nævnte to til tre cm.)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(69)
#6 Svar postet d. 14-07-20 kl. 10:04. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Det er smågopler i klassen Hydrozoa. "Larven" er fordøjelseskanalen, også kaldet manubrium. Længden og udformningen på billederne svarer meget godt til den almindelige smågople Sarsia tubulosa - se linket HER Men det er selvfølgelig kun en betragtning, ikke en identifikation.

Her f.eks. fra den tyske artsportal BeachExplorer: - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday
#7 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 12:36. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Godt sett, Stig!

Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#8 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 12:58. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Hej Stig.

Tusind tak for svaret.

Kan jeg indberette fundet? Jeg kan ikke finde nogen "sp" side, som jeg kan bruge.

Men jeg kunne måske indberette under Sarsia tubulosa, hvor jeg i givet fald skriver under kommentarer, at bestemmelsen ikke er sikker og hvor jeg selvfølgelig henviser til dit svar. Er det en mulighed?

Mange hilsner

Ulla.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#9 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 13:26. Emne: Hvilke larvelignenede dyr/planter i små minigopler?
Tak, Benedikte

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken med andet end et forslag om Corynidae ubest. I så fald skal man bede om oprettelse af et sådant "taxon" på F&N.

Her i øvrigt en oversigt over Corynidae på WoRMS - se linket HER

Det kan være andre er bedre til at vurdere kræene og har andre, mere passende forslag.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator