Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Christian Lind Hansen
Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik? (Læst 436 gange) Postet d. 09-07-20 kl. 19:17
Jeg har fået ovenstående med standard optik 12-60 mm

Hvilken optik vil være passende til makro?

Går efter små insektet

Mvh

Hans

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 09-07-20 kl. 20:10. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Olympus 60mm er et rigtigt godt objektiv, det bruger jeg til småkravl.

Skyder i øvrigt eenhånds med en trådløs Nissin blitz i den anden hånd.

Til de helt små ting fungerer det fint med en Raynox DCR-250 forsatslinse, så kommer man næsten op på 2:1. Raynox´en kommer med en universal adapter og den kan ikke gå på objectivet, men hvis man køber modlysblænden så kan den klikkes på inden i modlysblænden.

Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik? (Olympus 60mm er et rigtigt godt objektiv, det bruger jeg til småkravl.

Skyder i øvrigt eenhånds m)
Jørgen Skantse har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 537)
Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse

Svaraktivitet:

(2)
#2 Svar postet d. 09-07-20 kl. 20:19. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Her et billede med Olympus 60mm, det er uden forsatslinsen.

Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik? (Her et billede med Olympus 60mm, det er uden forsatslinsen.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 09-07-20 kl. 20:22. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Den her mener jeg er med forsatslinse.

Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik? (Den her mener jeg er med forsatslinse.)
Klik på billedet for original størrelse (743 x 600)
Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 11:14. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Mange tak!

Det er rigtigt forstået, at Olympus objektiver passer på Lumix?

Med venlig hilsen

Hans

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse

Svaraktivitet:

(2)
#5 Svar postet d. 10-07-20 kl. 14:40. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Ja, det er jo Olympus som har fundet på "Micro Four Thirds" standarden som både Olympus og Panasonic laver kamerahuse og objektiver til.

Der kan være enkelte ting som kun fungerer med samme fabrikat kamerahus/objectiv, men det er typisk noget med image stabilisering i både objectiv og kamera hus samtidigt.

Der er en kompatibilitets tabel her for Panasonic G80, og der er ikke listet nogle problemer med Olympus 60mm macro.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#6 Kommentar postet d. 15-07-20 kl. 21:29. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Jeg kan kun støtte anbefalingen af Olympus 60 mm f:2.0 Macro. Den er skarp, lysstærk, yderst let, kompakt og støv- og stænktæt, ligesom dit Panasonic hus. Desværre skal man købe en modlysblænde ved siden af. Jeg har en billig piratversion (eBay), der ligner den dyre originale og virker OK.

Med Post-Focus funktionen kan du tilmed optage serier med forskudt fokus (Focus Bracketing), som er yderst velegnet til focus stacking.

Den går til ægte målestok 1:1 hvilket betyder, at et dyr på 17 mm fylder billedfeltet i bredden (fordi sensoren er godt 17 mm).

Med en Raynox 250 forsatslinse kan du gå endnu tættere på.

Hvis du vil se fotos taget med denne optik, så er der masser af eksempler i denne Flickr-gruppe:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

#7 Kommentar postet d. 15-07-20 kl. 21:39. Emne: Panasonic Lumix 80 G Hvilken optik?
Mange tak til jer begge for oplysningerne.

jeg føler mig velorienteret!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator