Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif B Nielsen
Hvilken træbuk ? (Læst 123 gange) Postet d. 10-07-20 kl. 11:44
I går mens jeg så på og prøvede at få foto af et par metalglinsende (blad)biller i toppen af en hanekro, så sad denne træbuk-lignende bille tæt ved.

Det lignede for mit amatør-øje en slags træbuk, som jo også Tidselbukken tilhører. Den havde netop som Tidselbukken (Agapanthia villosoviridescens), lange sort-hvide antenner, men kroppen var sort / matsort. Den sad på stængelen, og det var nødvendigt at bøje planten for at få foto i nogenlunde lys. Den kravlede op og ned, men blev på planten uden at flyve.

Jeg vidste ikke hvad det var og gav den et forsøg med Google Lens på stedet, for måske at få sat et navn på og det kom med et bud på ; Agapanthia cardui . Den fandtes så ikke lige her på siden og måtte vente til hjemme.

Nu hjemme, så ligner det faktisk også ret meget Agapanthia cardui, når jeg prøver at sammenligne på diverse sider.

Den ser ud til at have punkterede dækvinger - ligesom beskrevet for Blåhatbuk (Agapanthia intermedia), tofarvede antenner, en krop som er mørk og behåring er ikke så synlig.

Desværre er foto ikke så gode med mobil, da den som sagt sad på en stængel som jeg måtte stå og holde nede og var samtidig bange for den ville flyve

Hvilken træbuk ? (I går mens jeg så på og prøvede at få foto af et par metalglinsende (blad)biller i toppen af en hane)
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#1 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 11:47. Emne: Hvilken træbuk ?
Ned

Hvilken træbuk ? (Ned)
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#2 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 11:47. Emne: Hvilken træbuk ?
Op igen

Hvilken træbuk ? (Op igen)
Besvar | Kommentér

Jørn Misser

Svaraktivitet:

(106)
#3 Svar postet d. 10-07-20 kl. 16:09. Emne: Hvilken træbuk ?
Hej Leif

Denne er Tidselbuk, sikkert et slidt eksemplar, derfor det mørke udseende. Agapanthia cardui har en hvid stribe langs dækvinge sømmen og den sorte del af antenneleddene er større end hos A. villosoviridescens. Derfor Tidselbuk.

Venlig hilsen

Jørn Misser

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#4 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 21:47. Emne: Hvilken træbuk ?

Tak for bestemmelse og forklaring

Selvom Agapanthia cardui vist er under udbredelse i Europa (- se linket HER) , så skulle det være mærkeligt hvis den var kommet helt op tæt ved Limfjorden, hvis den da ikke havde hægtet sig på en tysk turist ..

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator