Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Glansbladet Rose ved Limfjorden? (Læst 327 gange) Postet d. 12-07-20 kl. 00:47
Jeg er efterhånden blevet enig med mig selv om, at denne rose er den glansbladede (Rosa virginiana).

Jeg mener at kunne konstatere følgende: Savtakkkede, glinsende blade, dog uden takker nærmest bladstilken. Parvise torne. Kirtelhår på stilk, hyben og bægerets yderside.

Det er første gang jeg er løbet ind i den. Kan ´diagnosen´ bekræftes, eller jeg galt afmarcheret? Roserne er drilske, synes jeg.

Den er set den 8/7, voksende som et mindre buskads på diget ved Yder Enge, ganske få meter fra Limfjordens vande.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Glansbladet Rose ved Limfjorden? (Jeg er efterhånden blevet enig med mig selv om, at denne rose er den glansbladede (Rosa virginiana).)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 449)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 12-07-20 kl. 00:50. Emne: Glansbladet Rose ved Limfjorden?
Parvise grentorne ses ...

Glansbladet Rose ved Limfjorden? (Parvise grentorne ses ...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 452)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 12-07-20 kl. 00:51. Emne: Glansbladet Rose ved Limfjorden?
Kirtelhår på hyben og bægerblade...

Glansbladet Rose ved Limfjorden? (Kirtelhår på hyben og bægerblade...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 452)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 12-07-20 kl. 00:53. Emne: Glansbladet Rose ved Limfjorden?
Voksemåde og biotop...

Glansbladet Rose ved Limfjorden? (Voksemåde og biotop...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt

Svaraktivitet:

(1322)
#4 Svar postet d. 12-07-20 kl. 06:12. Emne: Glansbladet Rose ved Limfjorden?
Helt enig Karl: Glansbladet Rose.

Ufligede bægerblade, der er udstående efter afblomstring, samt de få og små rette, parvist stillede torne er nøglekarakterer. Bemærk ligeledes det kugleformede hyben.

Som dit sidste billede viser, er arten tilbøjelig til at sprede sig vegetativt.

Troels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#5 Kommentar postet d. 12-07-20 kl. 12:04. Emne: Glansbladet Rose ved Limfjorden?
Mange tak for hjælpen/bekræftelsen, Troels.

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator