Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Jørgen Rosenkrants
Kugleguldhveps? (Læst 207 gange) Postet d. 13-07-20 kl. 22:14
Jeg ved godt, at guldhvepsene er svære - og mine billeder (suk!) - skarpe billeder - især af små kræ - er desværre ikke lige min spidskompetence.

Men alligevel - ud fra formen - kan min hveps så kaldes for en kuglehveps - ukendt ?

Haven - Mårslet (Østjylland) d. 13./7.-20

Mvh.

Niels Jørgen

Kugleguldhveps? (Jeg ved godt, at guldhvepsene er svære - og mine billeder (suk!) - skarpe billeder - især af små kræ)
Niels Jørgen Rosenkrants har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#1 Kommentar postet d. 13-07-20 kl. 22:15. Emne: Kugleguldhveps?
billede 2

Kugleguldhveps? (billede 2)
Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#2 Kommentar postet d. 13-07-20 kl. 22:15. Emne: Kugleguldhveps?
billede 2

Kugleguldhveps? (billede 2)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen

Svaraktivitet:

(12)
#3 Svar postet d. 14-07-20 kl. 00:35. Emne: Kugleguldhveps?
Hej Niels Jørgen

Du kan roligt kalde den en ´Kugleguldhveps sp.´, for en sådan er det

Formentlig er det den, der hedder Blank kugleguldhveps (Omalus aeneus), men som det vil fremgå af bl.a. denne tråd, skal der ekstremt præcise og detaljerede billeder til for at kunne bestemme arten.

- se linket HER

Mh. Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#4 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 09:21. Emne: Kugleguldhveps?
Hej Michael.

Mange tak for dit svar.

Som det forhåbentligt fremgår af mit spørgsmål, så er jeg helt og aldeles klar over de forhold, som du nævner om bestemmelse. Faktisk syntes jeg, at det var lidt pinligt at lægge mine billeder ud, og stille spørgsmål ud fra dem. Jeg gjorde det alligevel, fordi jeg synes, det kunne være interessant at vide, om der var tale om en art af kugleguldhveps - ikke for at indberette noget. Så jeg er meget glad for, at du mener, at den godt kan identificeres som en sådan.

Jeg har flere gange lagt mærke til dine meget flotte billeder, og kan ikke lade være med at spørge dig, hvilket udstyr du anvender. Jeg er godt klar over at foto-teknisk viden og kunnen betyder rigtig meget, men hvis du skriver, at dine billeder er taget med din mobiltelefon i blæsevejr, så tror jeg ikke helt på dig .

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Michael Larsen

Svaraktivitet:

(12)
#5 Svar postet d. 14-07-20 kl. 11:44. Emne: Kugleguldhveps?
Mange tak, Niels Jørgen

Og nej, de er ganske rigtigt ikke taget med mobil, men faktisk ofte i noget, der minder om blæsevejr. Det er et rigtigt kamera, et spejlrefleks, hvor man i dag ikke kan gå fejl i byen, hvis man ofrer lidt på sin hobby - alle mærker har noget, der fungerer.

Men derudover er det naturligvis en kombination af et godt kamera, en god, dedikeret makrolinse, ISO, lukkertider, blændeåbning og optimalt - brug af kunstigt lys. Så lyder det hurtigt for teknisk, og det behøver det ikke være. Men altså, da objekterne er så små, sky og vimse, er det noget med at få så meget lys på dem som muligt (direkte sollys er dog sjældent en god ven) for at undgå for megen støj i billederne, og at nærme sig så langsomt og roligt man kan, for man skal virkelig tæt på for at få brugbare billeder.

Håber, det kan inspirere. Og så tillykke med Kugleguldhvepsen, i øvrigt. De er både smukke og spændende at fotografere

Mh. Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#6 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 14:21. Emne: Kugleguldhveps?
Hej Michael.

Mange tak for svar og oplysninger.

Ja, det ses jo ikke, men faktisk købte jeg for godt et år siden et Nikon D7200 og et Nikon 105mm makro objektiv.

Ind i mellem lykkes det mig at få rimeligt gode og skarpe billeder, men ofte - og selvfølgelig især ved små kræ - bliver mine billeder elendige. Det er selvfølgelig ikke udstyrets skyld. Årsagen skal findes i manglende viden og erfaring - og så selvfølgelig i den omstændighed, at det er ret tungt - og jeg er ikke ung længere - så det kniber ofte at holde det tilpas stille i det afgørende øjeblik. (Et stativ er ikke rigtig en god mulighed - insekterne er forlængst fløjet, når jeg er klar til at "skyde" ).

Men alle godt tips og erfaringer er bestemt en inspiration - og jeg opgiver ikke så let.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Michael Larsen

Svaraktivitet:

(12)
#7 Svar postet d. 14-07-20 kl. 19:15. Emne: Kugleguldhveps?
De er svære, de små hvepse. Men du har i hvert fald det helt rigtige udstyr, så mon ikke det kun er et spørgsmål om tid, før du får lært det godt nok at kende?

Og problemet med tungt udstyr i armen, kender jeg alt til. Men der er en pris

Held og lykke med det!

Mh. Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Lausen

Svaraktivitet:

(12)
#8 Svar postet d. 14-07-20 kl. 21:41. Emne: Kugleguldhveps?
Hej Niels Jørgen

Det kan være en god ide at få et etbenet stativ. Så kan man få støtte på kroppen.

Mvh Jørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#9 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 22:54. Emne: Kugleguldhveps?
Hej Michael og Jørn

Mange tak skal I ha´.

Og Jørn - det var måske ikke nogen dum ide at forsøge sig med et etbenet stativ - det vil jeg lige undersøge.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator