Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Arne Recke
Vandstandsændring i hver sin ende af søen? (Læst 657 gange) Postet d. 13-07-20 kl. 22:38
Jeg gik i går og i dag en tur rundt om søen (Loddenmose) og tog nogle billeder. Det undrer mig, at det ser ud til at vandstanden er steget i den nordlige ende af søen, mens den er faldet i den sydlige. Afløbet ligger i den nordlige ende, og det har ikke været regnvejr.

I den nordlige ende er vandstanden steget 4,0 cm.

I den sydlige ende er vandstanden faldet 0,3 cm.

Tallene er beregnet ud fra fotoene og en hel masse matematik. Den del af det, er der styr på.

Er der nogen, der kan bidrage med en forklaring?

Vandstandsændring i hver sin ende af søen? (Jeg gik i går og i dag en tur rundt om søen (Loddenmose) og tog nogle billeder. Det undrer mig, at d)
Arne Recke har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

ole sørensen
#1 Svar postet d. 14-07-20 kl. 00:27. Emne: Vandstandsændring i hver sin ende af søen?
Flyder noget af tømmeret ?

Besvar | Kommentér

Arne Recke
#2 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 09:58. Emne: Vandstandsændring i hver sin ende af søen?
Nej, det er trærødder, der har stået der i mange år.

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 14-07-20 kl. 18:19. Emne: Vandstandsændring i hver sin ende af søen?
Vindstuvning kan presse vandet i en sø op i den ene ende. Når vinden så aftager sker der det modsatte, og vandet kan blive højere i den anden ende. Denne vekselvirkning kan fortsætte nogen tid men med gradvist lavere amplitude. Det engelske (oprindeligt schweiziske) ord for denne skvulpeffekt er "seiching". Måske er det det, der er på spil her. Mvh Bent

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Arne Recke
#4 Kommentar postet d. 15-07-20 kl. 00:21. Emne: Vandstandsændring i hver sin ende af søen?
Tak for dit svar Bent Odgaard.

Jeg har nu fået læst en hel masse om vindstuvning. Det handler naturligvis om store søer i stormvejr med katastrofale vandstandsændringer. Jeg kan ikke finde noget om små vandhuller, og det er jo selvfølgelig fordi det ikke er et problem de steder.

Begge dage har der været vind med vindstød omkring 10 m/s, dog med næsten vindstille om natten. Man skulle ikke umiddelbart tro, at det kan flytte vandmængder, der kan måles. Til støtte for denne forklaring er der dog dette, at jeg syntes, at det så lavandet ud inde ved bredden, hvor jeg stod, men det har jeg ikke billeder af. Det passer med vindretningen.

Periodetiden kan beregnes med Merian´s formel. Den giver ca. 3 minutter, så det skulle jeg jo have opdaget, men den gælder vel også først, når vinden har lagt sig.

Når det engang bliver blæsevejr fra sydvest, kan jeg måle vandstanden indefra. Hvis jeg får tid, vil jeg give teorien og formlen en chance og forsøge at måle på det. Jeg tænker, at vindstuvning nok er den eneste naturlige forklaring.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator