Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Larsen
Én som ikke helt ligner noget i min flora (Læst 1252 gange) Postet d. 20-07-08 kl. 18:46
På Manø så jeg denne, hvad er det?

Én som ikke helt ligner noget i min flora (På Manø så jeg denne, hvad er det?)
Hanne Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 Kommentar postet d. 20-07-08 kl. 19:19. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
På nogen måder ville jeg sige Mose-Troldurt, selvom jeg ikke synes at bladene (højblade) passer. Har du flere billeder?

Ole

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#2 Kommentar postet d. 20-07-08 kl. 19:41. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Mon ikke vi er over i noget Rødtop.

Med den ugrenede stængel og noget tykke blade kunne det også godt være Strand-Rødtop.

Men Rødtopperne kan godt være svære at skelne fra hinanden.

Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(424)
#3 Svar postet d. 20-07-08 kl. 19:41. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Synes det mere ligner Kohvede, Kantet Kohvede er mit bud pga de modsatte, tilsyneladende hele blade og støttebladene (højbladene), der minder om Blåtoppet Kohvede. Men flere fotos ville være godt!

Vh Anne

Besvar | Kommentér

Hanne Larsen
#4 Kommentar postet d. 20-07-08 kl. 20:33. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
de billeder jeg har taget er desværre næsten ens, jeg har set på beskrivelserne af Jeres forslag den som ligner mest er rødtop, jeg fandt den nede på stranden på den vestlige side af Manø

Én som ikke helt ligner noget i min flora (de billeder jeg har taget er desværre næsten ens, jeg har set på beskrivelserne af Jeres forslag den)
Hanne Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#5 Svar postet d. 20-07-08 kl. 21:00. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Rødtop ! - fotograferet "forfra", så man ikke ser de ensidigt stillede blomster. Strand-Rødtop har kapslen længere end bægerfligene, men på dit billede er kapslen ikke færdigudviklet.

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hanne Larsen
#6 Kommentar postet d. 20-07-08 kl. 21:09. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Efter blomstertidspunktet må det vidst være mark-rødtop

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#7 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 07:16. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Jeg læser Hans´ svar som en forklaring på at planten er en Strand-Rødtop, er det ikke rigtigt Hans?

Hilsen Thomas

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#8 Svar postet d. 21-07-08 kl. 08:41. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Nej, - min bestemmelse er "Rødtop" (i modsætning til Troldurt ovenfor i strengen). Bemærkningen om kapslen går på, at bestemmelsen Strand-Rødtop (også ovenfor) er usikker.

Selv om jeg skrev Maskeblomst-afsnittet i Dansk Feltflora (som substitut for Anfr. Pedersen), er afsnittene om slægterne med sæsondimorfi (Skjaller, Rødtop og måske Kohvede) skrevet over APs koncept, som jeg ikke altid forstår, når det kommer til solidt feltarbejde.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#9 Svar postet d. 21-07-08 kl. 08:47. Emne: Én som ikke helt ligner noget i min flora
Den har lidt kødfulde blade og tilsyneladende ugrenet stængel. Det kan godt være Strand-Rødtop, som nok er en distinkt art - trods alt!

Mvh.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator