Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Flue med abnormt mundtøj? (Læst 138 gange) Postet d. 14-07-20 kl. 10:12
Denne flue er fra Ledøje 8. juli. Desværre kunne jeg ikke nå at tage billeder fra andre vinkler, men mundtøjet ser ret specielt ud. Kan den være et offer for en snylter af en slags, eller skal den virkelig se sådan ud?

Vh Poul

Flue med abnormt mundtøj? (Denne flue er fra Ledøje 8. juli. Desværre kunne jeg ikke nå at tage billeder fra andre vinkler, men)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#1 Svar postet d. 14-07-20 kl. 13:37. Emne: Flue med abnormt mundtøj?
Det er Prosena siberita (Snyltefluer). Mon ikke det snarere er ptilinalblæren, man kan se. Det har ikke noget med munddelene at gøre. Fluen er nyklækket og derfor er ptilinalblæren endnu ikke trukket ind i hovedet. Det er selvfølgelig også muligt, at den er blevet hængende udenfor. Det sker af og til.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 14-07-20 kl. 17:27. Emne: Flue med abnormt mundtøj?
Mange tak, Walther. Man lærer da heldigvis noget nyt hele tiden. Jeg kan ikke huske at have set fænomenet før - i hvert fald ikke så tydeligt.

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator