Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Xylota abiens? han (Læst 191 gange) Postet d. 17-07-20 kl. 00:14
Jeg troede, jeg havde en Xylota florum, men bagkroptegningerne stemmer ikke rigtigt, og der er kun lidt syst på bagskinnebenet. Jeg har imidlertid ikke set abiens før, så det vil være rart med andres øjne og kommentarer. Måske 11 mm. Ruderat m blomsterflor ved Draved Skov 16. juli.

Karsten

Xylota abiens? han (Jeg troede, jeg havde en Xylota florum, men bagkroptegningerne stemmer ikke rigtigt, og der er kun l)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 17-07-20 kl. 00:15. Emne: Xylota abiens? han
2

Xylota abiens? han (2)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Kim Mogensen

Svaraktivitet:

(461)
#2 Svar postet d. 17-07-20 kl. 08:15. Emne: Xylota abiens? han
Jeg får den også til X. abiens, når jeg nøgler den ved hjælp af Nationalnyckeln. Den eneste mulige forveksling er X. jakutorum, som har mere gult på bagskinnebenet og mindre bestøvet pande.

Jeg har dog ingen praktisk erfaring med de to arter, men vil alligevel komme med et forsigtigt tillykke.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#3 Kommentar postet d. 17-07-20 kl. 12:45. Emne: Xylota abiens? han
Tak for det, Kim, det er rart med andres overvejelser, så man ikke falder i at ønsketænke, hvad man faktisk ser. Men bagskinnebenet er jo i hvert fald temmeligt mørkt, hvor de lignende arter angives med 30 % lyst ved basis. Desuden beskrives abiens at fremstå lidt kort og bred. Hos Falk kan ma se, at den ligner Chalcosyrphus nemorum ganske meget, men dén bevæger sig noget anderledes end Xylota’erne og har endnu mørkere bagskinneben. Desværre har jeg ingen erfaring med jakutorum.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#4 Kommentar postet d. 17-07-20 kl. 12:47. Emne: Xylota abiens? han
Tak for det, Kim, det er rart med andres overvejelser, så man ikke falder i at ønsketænke, hvad man faktisk ser. Men bagskinnebenet er jo i hvert fald temmeligt mørkt, hvor de lignende arter angives med 30 % lyst ved basis. Desuden beskrives abiens at fremstå lidt kort og bred. Hos Falk kan ma se, at den ligner Chalcosyrphus nemorum ganske meget, men dén bevæger sig noget anderledes end Xylota’erne og har endnu mørkere bagskinneben. Desværre har jeg ingen erfaring med jakutorum.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 17-07-20 kl. 12:51. Emne: Xylota abiens? han
Tak for det, Kim, det er rart med andres overvejelser, så man ikke falder i at ønsketænke, hvad man faktisk ser. Men bagskinnebenet er jo i hvert fald temmeligt mørkt, hvor de lignende arter angives med 30% lyst ved basis. Desuden beskrives abiens at fremstå lidt kort og bred. Hos Falk kan man se, at den ligner Chalcosyrphus nemorum ganske meget, men dén bevæger sig noget anderledes end Xylota’erne og har endnu mørkere bagskinneben. Desværre har jeg ingen erfaring med jakutorum.

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen
#6 Kommentar postet d. 17-07-20 kl. 14:03. Emne: Xylota abiens? han
Hej Karsten og Kim

Karsten, du kan rolig give Kim det grønne flag. Jeg har kørt fluen gennem min nøgle, hvor jeg også når til X. abiens med gode kendetegn pande bestøvet, kun sort foran følehorn. to inderste forfodsled gule, lår helt sorte og noget fortykkede, bagskinneben kun gullige helt inderst og bagkropspletter rektangulære. Der er på Fugle og Natur mange observationer af arten fra det sydlige Jylland.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#7 Kommentar postet d. 17-07-20 kl. 16:13. Emne: Xylota abiens? han
Tusind tak, Bent. Jeg har været heldig med den slægt i år!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator